Sandra Bullock

Parťačka pro každé počasí
Letos 6. března si přišla osobně převzít nejznámější hollywoodskou anticenu Zlatá malina. „Chci s vámi projít scénář, abyste mi řekli, co jsem měla udělat líp,“ zavtipkovala při přebírání potupné „trofeje“ za film ALL ABOUT STEVE. Hned následující den však za jiný film získala Oscara. V dramatu THE BLIND SIDE, inspirovaném skutečným osudem, ztvárnila adoptivní matku černého hromotluka, z něhož díky nezištné péči okolí vyroste hvězda amerického fotbalu. Její madam Tuohy umí být vlídná, ale také překvapivě neústupná. Dokáže to v klíčové scéně, kde uzemní gang otrlých výrostků…

Sandra Bullock

Jedna z nejpodceňovanějších hollywoodských hereček je u nás známá hlavně z romantických komedií a ze svého prvního hitu NEBEZPEČNÁ RYCHLOST. Ačkoli byla léta označována zjednodušující nálepkou „holka odvedle“, rejstřík jejích postav je mnohem širší. Účinkovala v jednom z nejpozoruhodnějších amerických děl uplynulého desetiletí – mozaice CRASH (2004), poukazující na absurdní kořeny rasismu a násilí. Sandra Bullock v ní zosobnila zhýčkanou manželku státního návladního, jež má předsudky vůči barevným. Když se ale zraní po pádu ze schodů, jako jediná se o ni postará její hispánská hospodyně…

Dívka, která prozáří váš den
Narodila se 26. července 1964 v městečku Arlington, které leží v severovýchodním cípu státu Virginia a sousedí s americkou metropolí Washington D.C. Její německá matka Helga byla operní zpěvačka, jejíž soprán připomínal hlas legendární Marie Callas. Otec John Bullock byl učitelem zpěvu. Vzhledem k matčiným pracovním závazkům Sandra strávila podstatnou část dětství v Německu. Během matčiných vystoupení odmalička nasávala vůni divadelního jeviště i zákulisí. „V každé opeře existuje role špinavého cikánského dítěte. A to jsem hrála já,“ zavzpomínala na své první krůčky na scéně.
„Nejradši jsme byly, když nás strčily do kostymérny. Garderobiérka nám tam dávala čokoládu,“ podotkla o zážitcích po boku mladší sestry Gesine, na niž prý kdysi freneticky žárlila. „Chovala jsem se k ní hrozně! Naše babička se dušuje, že jsem ji dokonce chtěla zabít,“ prohlásila už jako slavná herečka při interview, kdy její sestra seděla vedle ní. „Přiznávám, že jsem tě jednou chtěla propíchnout nůžkama. Řekla bych, že sis to udělala sama,“ dodala v přítomnosti dospělé Gesine, která je advokátkou a v roce 2001 se stala viceprezidentkou Sandřiny produkční firmy Fortis Films.
Do Ameriky se Sandra s rodiči natrvalo vrátila jako teenager a s novými spolužáky to údajně neměla jednoduché. „Dávali jí to sežrat každý den a ona často přicházela domů s brekem,“ tvrdí její sestra. „Děti dovedou být hodně kruté. Často na mě všelijak pokřikovaly a házely po mně různé věci. Bylo to strašné a máma tomu zprvu nechtěla věřit. Pak jí zavolala jedna učitelka a řekla jí, jak mi spolužáci ubližují. Na jejich jména si už dneska nevzpomínám. Ale od té doby se snažím být k lidem milá,“ zrekapitulovala Sandra.
Z „ošklivého kačátka“, kterému se spolužáci posmívali kvůli jeho staromódním zvonovým kalhotám, se postupně vyklubala oblíbená parťačka. Na střední škole získala neoficiální titul „Dívka, která prozáří váš den“, na který je dodnes pyšná. V osmnácti odešla z domova studovat herectví na East Carolina University. Těsně před koncem studií se v ojeté hondě vydala do New Yorku.
Navštěvovala herecké kurzy u Stanforda Meisnera, na něž si vydělávala jako číšnice. Otrkávala se v „off-broadwayských“ divadlech, první velkou roli získala v televizním seriálu THE WORKING GIRL (1990), inspirovaném stejnojmenným Nicholsovým filmem, kde part vynalézavé sekretářky ztvárnila Melanie Griffith.

Autobus na výsluní
Při natáčení erotické scény v jednom ze svých prvních filmů AMAZONKA V PLAMENECH (1990) si dodávala kuráž tequilou. Vypila jí prý tolik, že se jí udělalo špatně a skončila v nezáviděníhodném stavu na toaletě. Náznak vzestupu mezi superhvězdy znamenal sci-fi thriller DEMOLITION MAN (1993) o pronásledování černého vrahouna v bizarním světě budoucnosti, kde účinkovala po boku Sylvestera Stalloneho.
Průlom přišel o rok později v akčním trháku NEBEZPEČNÁ RYCHLOST (1994). Sandra v něm ztělesnila kurážnou řidičku, jež usedne za volant zaminovaného autobusu, ohrožovaného psychopatickým atentátníkem. Stroj nesmí snížit rychlost pod padesát mil za hodinu, jinak vyletí do povětří. Což předznamená řadu divokých šoférských kousků, včetně riskantního skoku přes průrvu v rozestavěné dálnici.
„Nikdy bych si nepomyslela, že autobus mi otevře všechny dveře, do kterých jsem chtěla vejít,“ komentovala Sandra hit režiséra Jana DeBonta, který ji ze den na den katapultoval do hollywoodské extratřídy. Kuriózní je fakt, že volné pokračování NEBEZPEČNÁ RYCHLOST 2: ZÁSAH (1997), odehrávající se na luxusní lodi, komerčně propadlo a patří k hereččiným největším neúspěchům.
Mezi následujícími filmy, jež využily popularity nové hvězdy (občas přirovnávané k Julii Roberts), jsou klíčové romantická komedie ZATÍMCO JSI SPAL (1995) a thriller SÍŤ (1995). V prvním si zahrála osamělou pokladní z chicagské nadzemky, která zachrání život sympatickému právníkovi a začne být považována za jeho milenku. Ve druhém expertku přes počítače, vtaženou do komplotu všehoschopných kyberteroristů. Svůj nekonfekční šarm pak potvrdila také v kriminálním dramatu ČAS ZABÍJET (1997) o kauze černocha, jenž se pomstí za znásilnění své dcerky.
Střet s obludným násilím, tentokrát spáchaným z mladického hecu, absolvovala také v thrilleru VZOREC PRO VRAŽDU (2002). Jako energická policistka, poznamenaná traumatem z mládí, vyšetřuje obludný mord ženy, kterou si za oběť vytipovali dva zvrácení středoškoláci. „Začala jsem chápat lidi, kteří čtou rádi detektivky. Je ohromně fascinující objevovat ty malinké, zdánlivě nedůležité záchytné body, které celou situaci objasní,“ shrnula svou zkušenost s luštěním morbidní záhady.

 

Celý článek Jana Folla si přečtete v tištěné Xantypě ........
 

XANTYPA 05/10 - výběr z článků

SOUTĚŽ

SOUTĚŽ

Soutěž o vstupenky na koncert skupiny NO JAZZ (Francie) a "pas"na UNITED ISLANDSUNITED ISLANDS
Mezinárodní pražský hudební festival UNITED ISLANDS proběhne ve dnech 24. až 26. června 2010na Střeleckém ostrově, Slovanském ostrově, na Kampě, v Mánesu, Janáčkově nábřeží, na lodi bratří Formanů na Výtoni a ve smíchovské Meet Factory.Vystoupí na něm např. Tonya Graves, Amparo Sánchez, Čokovoko, Xindl X, Midi Lidi, Justin Lavash a mnoho dalších.
 

PÁNBŮH MÁ ZNOJEMSKÉ VINAŘE RÁD

PÁNBŮH MÁ ZNOJEMSKÉ VINAŘE RÁD

Po několika kalných dnech je sobotní ráno prozářené sluncem, které v deset hodin, kdy v Louckém klášteře zahajuje „putovní“ FESTIVAL OTEVŘENÝCH SKLEPŮ, začíná prohřívat vzduch. Ve znojemských parcích kvete zlatý déšť i magnólie, za ploty místních zahrádkářů bzučí včely v korunách meruněk. Ideální počasí na exkurzi do podzemí…

ROZVOJOVÁ POMOC O Farogat a krávě Apolonii

ROZVOJOVÁ POMOC O Farogat a krávě Apolonii

21. srpna 1989 jsem byla v polském Těšíně, kde se konala demonstrace. Omluvila jsem se na ní Čechům za účast Poláků na okupaci v roce 1968, řekla jsem, že tehdy byla poskvrněna čest polských vojáků. Nesli jsme pak transparent s nápisem „Nikdy více bratrské pomoci“. Netušila jsem, že to bylo zachyceno na fotografii. V roce 2006 jsem měla hodně špatné období, rozpadl se mi dlouhodobý vztah, přišla jsem o práci, měla jsem deprese – tři měsíce jsem jen ležela a koukala do stropu, nevěděla, co se sebou. Pak mě někdo přemluvil, abych jela do Wrocławi na přednášku Krzysztofa Stanowskiego.

ABECEDA 05/10

ABECEDA 05/10

Dvacet šest písmen, dvacet šest slov a přibližně stejný počet vět. Dost na to, aby na sebe člověk prozradil, co chce. Mnohdy i to, co nechce. Okamžité stručné slovní asociace jsou často upřímnější než dlouho cizelované obsáhlé odpovědi. Abecedu Xantypy můžete brát jako „psychohrátku“ i jako výpověď. Je to pouze na vás, protože počítá s vaší účastí. Závěry – jaká je vlastně abeceda zpovídaných osobností – si totiž děláte sami.

HVĚZDY O NÁS

HVĚZDY O NÁS

Květen 2010
Slunce vstupuje do znamení Býka 20. dubna v 6.31 SELČ a setrvá v něm do 21. května 5.34 hod. Poslední dny měsíce se současně zastavují Saturn a Neptun. K tomu navrch Uran zkříží zemský meridián. A právě do toho se konají volby. Hysterie kolem nich překoná světový rekord. Vyhrocené ovšem budou i manželské spory a vůbec všechno. Zvýšené opatrnosti je třeba 19., 23. a 28. – 31. 5. Pro jednotlivá znamení přinášíme jako obvykle pár konkrétních rad:

TIPY VÝTVARNÉ UMĚNÍ 05/10

TIPY VÝTVARNÉ UMĚNÍ 05/10

Umění šachu
DOX, Praha
1. 4. – 28. 6. 2010

Londýnská společnost RS&A Ltd připravila projekt UMĚNÍ ŠACHU, k němuž přizvala patnáct uměleckých hvězd (Maurizio Cattelan, Jake a Dinos Chapmanovi, Oliver Clegg, Tracey Emin, Tom Friedman, Paul Fryer, Damien Hirst, Barbara Kruger, Yayoi Kusama, Paul McCarthy, Alastair Mackie, Matthew Ronay, Tunga, Gavin Turk a Rachel Whiteread), které vytvořily speciální podoby šachů. Dokázali, že sice nemusejí být šachisty (zatímco podle Marcela Duchampa jsou všichni šachisté umělci), ale umí hru vizualizovat po svém. Na výstavě v pražském Centru současného umění Dox mohou diváci spatřit velmi neobvyklé podoby šachových her – od dýňové variace přes zbytky jídel až po erotické pojetí – v různých velikostech. K výstavě je připojeno také skvělé šachové video Gavina Turka. Magická intelektuální hra je dodnes inspirativní.
 

TIPY KNIHY 05/10

TIPY KNIHY 05/10

A PÁSLY BY SE TAM OVCE…
ANNA FÁROVÁ
(Torst, Praha)

Vzpomínková kniha, živá jako vyprávění samo, snad symbolicky stačila vyjít tak, že o několik dní předběhla autorčin odchod. Málokterý teoretik umění utkvěl ve vědomí veřejnosti, jako Anna Fárová. Všichni vědí, jak pro svět rehabilitovala dílo Františka Drtikola, že zpracovala i poničenou pozůstalost Josefa Sudka, že Cartier-Bressonovi vydala v Odeonu jeho vůbec první monografii, založila v Uměleckoprůmyslovém muzeu sbírku fotografie a začasté byla jako iniciátorka u všeho důležitého, co se za uplynulé půlstoletí okolo fotografie událo. Ale jenom toto není předmětem knihy, pro čtenáře je především přitažlivé líčení dramatického života této pozoruhodné ženy od jejího nejútlejšího dětství. Tedy Paříž, otec český diplomat a kulturní vyslanec Miloš Šafránek, francouzská matka, vynikající učitelka jazyků, a hlavně otcovi přátelé, zejména čeští umělci z pařížského pobytu: Martinů, Tichý a Zrzavý. Vklad do dětské duše neocenitelný, a Fárová ho věru dokázala zůročit. Okupaci prožila bez otce s matkou v Praze, po studiích se ocitá uprostřed inspirativního prostředí nekonformních umělců, mezi nimiž se potkala s výtvarníkem Liborem Fárou. A pak už vlastní odborná práce, bez níž si nelze vývoj české a světové fotografie ani představit. Jednak dokázala včlenit fotografii do souvislostí moderního umění, jednak si vypracovala způsob, jak se na fotografii dívat, jak o ní sdělně psát. Po podpisu Charty 77 měla být z práce vyřazena, ale to by nebyla bojovnice Fárová, aby život a práci vzdala.
 

TIPY ROCK & POP 05/10

TIPY ROCK & POP 05/10

Johnny Cash: Aint’ No Grave
Muž v černém si sedm let po své smrti nejspíš vrní v hrobě. Sémě, které v roce 1994 zasel na svém labelu American Recordings hlavní crossoverový mičurinec, takto producent Rick Rubin, pošesté už vydalo plody. Nahrávky, které Cash natočil pod Rubinovou laskavou a nesmírně vynalézavou kuratelou, vznikaly jen pár měsíců před zpěvákovým skonem (12. 9. 2003). Šesté pokračování Cashovy před i posmrtné reinkarnace se poměrně příznačně jmenuje AIN’T NO GRAVE, Takový hrob není („který by mne uvěznil, když trumpety zadují“) a logicky pokračuje v intimní „obývákové“ atmosféře a komorním, na kost ohlodaném zvuku, tolik vzdálenému obvyklým countryovým řachandám. Cashův kryptický baryton zde zní – snad v předtuše blízkého konce – jakoby už z dálky, těsně před „zaklepáním na nebeskou bránu“. Písničky dosvědčují encyklopedické klišé, že Johnny byl jedním z nejvýznamnějších zpěváků 20. století. Vzpírají se nejen škatulkám, ale i jakémukoli hodnocení: rockabilly, rock and roll, blues, folk, gospel? A není to vlastně jedno? Velkolepé a přitom tak střídmé interpretace písní (titulního tradicionálu, kde se s ostychem dotýká samé podstaty bytí, nebo třeba kongeniální REDEPTION od Sheryl Crow či I CORINTHIANS 15:55, jedné, ne-li poslední vlastní písničky), s decentním doprovodem akustických kytar, banja, klavíru a místy i cembala berou dech a dávají víru. V co? Tak třeba: „Jedno je jistý/Až přijde můj čas/Zmizím z toho starýho světa/V duši spokojenej.“ (ALOHA OE)
 

TIPY KLASICKÁ HUDBA 5/10

TIPY KLASICKÁ HUDBA 5/10

PRAŽSKÉ JARO
Praha, 12. 5. – 4. 6. 2010

Zahajovací Smetanovu MOU VLAST uvede pod taktovkou Jakuba Hrůši Pražská komorní filharmonie. Česká filharmonie se Zdeňkem Mácalem připravila večer z děl Bohuslava Martinů, Gustava Mahlera a Milana Slavického, sir André Previn předvede s Českou filharmonií své DIVERSIONS, Symfonický orchestr FOK s dirigentem Jiřím Koutem a Pražský filharmonický sbor vrátí festivalu Beethovenovu DEVÁTOU. Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídí Cristian Mandeal a Tomáš Hanus, Orchestr Bavorského rozhlasu přijede s Herbertem Blomstedtem, Rozhlasový orchestr z Berlína s Markem Janowským, Janáčkova filharmonie Ostrava představí SYMFONII JAN AMOS KOMENSKÝ Jaroslava Krčka. Manfred Honeck a jeho Pittsburgh Symphony Orchestra doprovodí Annu Sophii Mutter v Brahmsově HOUSLOVÉM KONCERTU, Státní filharmonie Košice premiérově uvede KONCERT PRO GIORU Petera Breinera (skladatel bude dirigovat, klarinetista Giora Feidman zahraje). Maďarská národní filharmonie předvede hlavně Bartóka. Jinak je 65. ročník Pražského jara ve znamení Mahlera a Martinů, sólisticky ve znamení pianistů: představí se Emanuel Ax, Martin Kasík, Radu Lupu, Ivan Moravec, Garrik Ohlsson, Deszö Ránk. A také pěvci světových scén – Matthias Goerne, Olga Boodina, Štefan Margita, Adam Placheta. Největší lákadla? Sir John Eliot Gardiner a jeho Monteverdi Choir a English Baroque Soloists, kteří uvedou Bachovu MŠI H-MOLL, ale i pianista Murray Perahia a The Academy of St.Martin in the Fields, Pierre Boulez s Ensemble Intercontemporain, a Baborák Ensemble a Radek Baborák jako hornista a dirigent. 

TIPY FILM 5/10

TIPY FILM 5/10

SMRT ČEKÁ VŠUDE
USA 2008
Režie: Kathryn Bigelow

Ve filmovém byznysu to chodí takto: nejdřív kina, pak DVD a nakonec televize. Jenže se snímkem Kathryn Bigelow je to u nás trochu jinak. Smršť výročních cen, vrcholící šesti Oscary, přiměla distributora, který vrhl titul rovnou na videotrh, aby jej zařadil i do kinodistribuce, pravda, jen ve formátu DVD nebo Blu-ray. Řekněme rovnou, že si válečný thriller velké plátno zaslouží právě tak, jako ona četná ocenění. Určitě se řadí v rámci žánru k nejlepším, i když do něj vlastně nepřináší nic nového. Nicméně už jen svým tématem nabízí napínavou podívanou. Popisuje totiž do detailů každodenní činnost amerických vojenských pyrotechniků v ulicích Bagdádu v roce 2004. Tříčlenná jednotka vyjíždí v obrněném vozidle likvidovat nastražené bomby či nálože, přičemž jí jde v každém okamžiku o život. Zatímco seržant Will James (Jeremy Renner), nastupující po zabitém předchůdci, bere svůj úkol jako adrenalinovou záležitost, jeho parťáci, seržant J. T. Sanborn (Anthony Mackie) a specialista Owen Eldridge (Brian Geraghty), chtějí jen přežít a počítají dny do konce turnusu. Režisérka Kathryn Bigelow si zaslouží úctu ne proto, že je první ženskou držitelkou Oscara za režii, ale proto, že opět natočila chlapský film, v němž jde přímo k jádru věci. Její dílo vypovídá o tom, že válka někdy může působit jako droga, a že američtí vojáci odvádějí v Iráku důležitou práci. 

Hvězdy Hollywoodu - výběr z článků

Herec  Al Pacino

Herec Al Pacino

Svým chraplavým hlasem, zálibou v černém oblečení i řadou svých postav připomíná zlověstného démona. V televizním snímku DOKTOR SMRT (2010), který měl nedávno premiéru na filmovém kanálu HBO, ztvárnil proslulého zastánce eutanazie Jacka Kevorkiana. Detroitského patologa, odsouzeného za asistence při sebevraždách, pojal jako tvrdošíjného zastánce lidského práva na svobodnou volbu vlastního konce. Jinou podobu doteku smrti ukázal v seriálu ANDĚLÉ V AMERICE (2003), kde jako homosexuální právník umíral na AIDS.

HEREC ANTHONY QUINN

„Quinn byl jedním z nejoriginálnějších herců, jaké kdy poznala historie kinematografie. Mohl ses od něho učit jak umění, tak i pokoře, skromnosti. Miloval život a vychutnával si ho až do samého konce.“
 

Herec  JACK NICHOLSON

Herec JACK NICHOLSON

V klíčové scéně proslulé krimi ČÍNSKÁ ČTVRŤ soukromý detektiv J. J. Gittes (Jack Nicholson) zfackuje svou klientku. Zoufalá žena mu vzápětí prozradí hrůzné tajemství o své mladičké sestře. Vyjde najevo, že vyplašená dívenka je zároveň její dcerou, kterou zplodila se svým zvráceným otcem. Perverzního boháče, jenž v závěrečné scéně zosobňuje triumf zla, ztvárnil John Huston.

INGRID BERGMAN

INGRID BERGMAN

„Věděla jsem, že tahle dívčina musí být herečkou, protože jinak by jí puklo srdce. Nepracovala pro peníze, pro slávu, pro úspěch, dokonce ani pro zábavu, ale protože musela být herečkou. Chovala se tak, jako by film byl to nejdůležitější, co člověk může dělat,“ cituje Charlotte Chander ve své knize INGRID herečku Fay Wray.
 

BARBRA STREISAND

BARBRA STREISAND

Prvního února letošního roku nazpívalo přes osmdesát světových osobností novou verzi „charitativního“ songu WE ARE THE WORLD. Od původní nahrávky uplynulo už čtvrtstoletí. Nová verze reagovala na katastrofu, která postihla Haiti. Mezi hvězdami, které píseň nazpívaly, nechyběla herečka a zpěvačka Barbra Streisand. 

Pierce Brosnan

Pierce Brosnan

Nepočítáme-li parodie, slavnou formuli „My name is Bond, James Bond“ dosud na stříbrném plátně proneslo pouze šest mužů. Irský herec PIERCE BROSNAN byl pátým z nich. Jako představitel agenta 007 se veřejnosti poprvé představil na londýnské tiskovce v červnu roku 1994, kdy bondovskou sérii mnozí odepisovali jako zastaralou. Brosnan však do ní vtrhl famózním bungee jumpem a postaral se o její obdivuhodnou renesanci
 

Romy  Schneider

Romy Schneider

Herečce s krásnou, až slovansky měkkou tváří se podařilo téměř nemožné – vymanit se ze sentimentálních a veleúspěšných rolí princezniček v barvotiskových snímcích rakouské kinematografie a stát se mezinárodní hvězdou. Měla všechny předpoklady prožít šťastný nejen umělecký, ale i osobní život, přesto se tak nestalo. Jedno přání se jí však splnilo – Romy Schneider se stala vynikající umělkyní, hrající s dobrými partnery v dobrých filmech.
 

Bette Davis

Bette Davis

„Já blázen odešla do Hollywoodu, kde tehdy slyšeli jen na platinové blondýnky a kde dlouhé nohy byly důležitější než talent. I ode mne vždy požadovali, abych byla krasavicí, jenže já jsem bojovala za realismus.“

Elvis Presley

Elvis Presley

„Někdy už míval mindráky z pocitu, že jako čtyřicetiletej chlap se natřásá v rytmu hitu HOUND DOG jako kluk. Měl přece jenom vyšší ambice. Jednou mluvil o plánech dělat producenta, jindy dokonce režiséra, jenže dál už nepodnikl nic, aby se svým představám přiblížil.“ 

Drsný dobyvatel i rozháraný kumštýř

V muzikálu NINE, který je parafrází Felliniho fantaskní zpovědi 8 1/2, hraje italského režiséra. Rozháraný filmař, kterého kdysi ztvárnil Marcello Mastroianni, čelí tvůrčí krizi, slabosti pro něžné pohlaví i obskurním ženským vrtochům. V podívané, která do našich kin vstoupí v březnu, má kolem sebe sestavu vyhlášených krasavic, včetně Penélope Cruz, Nicole Kidman, Kate Hudson a nestárnoucí Sophie Loren. Ukázky naznačují, že DANIEL DAY-LEWIS tu znovu dokazuje svou schopnost přesvědčivě zahrát přímočarého raubíře i rozervaného umělce.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 05/10

XANTYPA Číslo 05/10

Obsah vydání

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 05/2019

XANTYPA XANTYPA 05/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne