Herec Rudolf Hrušínský

Rybář lidských stínů

Jeden z našich největších a nejpopulárnějších herců je uctíván nejen za herecké výkony, ale i kvůli svým zásadním etickým postojům. V polistopadových, již demokratických volbách, získal poslanecký mandát. Kromě herectví se věnoval i divadelní a filmové režii.
Dne 17. října si připomeneme jeho nedožité devadesáté narozeniny. 

Hrušínský

Začínal jako představitel něžných jinochů a romantických milovníků. Pak změnil vzhled, zakulatil se a začal hrát i záporné typy: když to nebyli přímo gestapáci, tak alespoň různí alkoholici, fluktuanti, absentéři a jiní asociálové. Na vině za jeho proměnu byl dobrý voják Švejk. Rudolf Hrušínský byl vyzván, aby se ucházel o tuto roli, když se připravovala počátkem padesátých let dvoudílná a barevná adaptace Haškova románu (jedním z dalších oslovených uchazečů byl kupříkladu Josef Karlík). Podmínkou ovšem bylo, aby představitel dosáhl růžolící oblosti, kterou obdařil Švejka ilustrátor Josef Lada a jednou provždy tak určil jeho podobu. Rudolf Hrušínský, který o roli moc stál, získával potřebné kalorie pitím piva – a když se dozvěděl, že splnil všechny podmínky, vážil o patnáct kil víc. Za ztvárnění dobrého vojáka však nebyl moc chválen; vytvořil Švejka až příliš chytrého, bez přirozené bezelstnosti a mazanosti.

Z hereckého rodu
Rudolf Hrušínský se narodil v malé obci s dlouhým názvem, neboť původně Nový Etynk byl přejmenován na Novou Včelnici u Kamenice nad Lipou. Právě tady zrovna hostovala rodinná divadelní společnost, jejímiž členy byli i novorozencovi rodiče. Matčin herecký rod sahal až k Ondřeji Červíčkovi, jehož talent ocenil Josef Kajetán Tyl! Z rodiny byl i muzikant Červíček, který ztratil z basy kolíček, jak prozradil Karel Havlíček Borovský v básni KRÁL LÁVRA.
Otec, který si nahradil příjmení Boehm pseudonymem Hrušínský, byl později angažován i v Osvobozeném divadle a v Divadle Vlasty Buriana, a hrál také v několika filmech. Svému prvorozenému synovi pověsil nad postýlku podobenky Eduarda Vojana a T. G. Masaryka. Už jako dítě se procházel po prknech, jež znamenají svět. Než se rodina trvale usadila v Praze, vystřídal dvaadvacet škol. Nedostudovaného gymnazistu, kterého odmítli vzít na konzervatoř, přijal E. F. Burian do herecké školy a pak ho i angažoval do svého slavného Déčka. Ještě dříve se však ozvali filmaři. Poprvé, když potřebovali obsadit roli venkovského chasníka Jarky Rejlka ve filmu LÍZIN LET DO NEBE. Při natáčení uzavřel sedmnáctiletý začínající herec přátelství s jiným debutantem, patnáctiletým Josefem Kemrem. A pánové od filmu posílali další smlouvy: na jedné byl uveden i titul komedie CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE.
E. F. Burian nabádal pana Hrušínského staršího, ať zakáže synovi filmovat, jelikož je tím ohrožen jeho zdárný herecký vývoj. Kupodivu, strach se rozplynul, když pan šéf připravoval natáčení svého filmového debutu, VĚRY LUKÁŠOVÉ, a potřeboval dobrého představitele Jarky Kohouta.
Talentovaný herec byl obletován několika Múzami. V jednadvaceti letech napsal detektivní hru PRVNÍ PŘÍPAD a dočkal se jejího uvedení. O tři roky později režíroval „secesní romanci z uměleckých a oficírských kruhů“ nazvanou JARNÍ PÍSEŇ. Když zanedlouho natáčel druhý film, parodii PANCHO SE ŽENÍ, osmělil se a zároveň si zahrál titulní roli.

Na hereckém Olympu
Po letech strávených v Městských divadel pražských je angažován do Národního divadla, kde jsou mu okamžitě přidělovány velké role povýtce záporné (kníže Boleslav, Jago). Jeho projev bez rozmáchlých gest a halasnosti je i před kamerou ztišený a stále civilnější. Při sledování svrchovaně autentického majora Kalaše v detektivních filmech STRACH, VRAH SKRÝVÁ TVÁŘ, PO STOPÁCH KRVE nelze nevzpomenout na jiné herce obdobné civilnosti, především Jeana Gabina.
Rudolf Hrušínský, tak jako jiní velcí herci, zvládá se stejným nasazením a působností role vážné i komické, kladné i negativní. Zobrazuje charaktery vzdělanců i lidí prostých. Karikuje muže, kteří ztratili svou lidskost, neboť se stali socialistickými funkcionáři žvanícími pouze bezobsažné fráze, jako je předseda MNV (BÍLÁ PANÍ) či dělnický důvěrník (SKŘIVÁNCI NA NITI).
V titulní postavě SPALOVAČE MRTVOL zobrazuje zvrácenou obludnost, která snižuje člověka na vykonavatele masových zločinů.
Pro jeho další herecký osud bylo důležité setkání s Jiřím Menzelem. Mladý režisér si myslel na Rudolfa Hrušínského s rolí výpravčího Hubičky ve svém debutu OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY. Sešli se však až při natáčení adaptace Vančurova ROZMARNÉHO LÉTA, kde Rudolf Hrušínský hraje lázeňského mistra Důru proslaveného průpovídkou: Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným.
Po vypuknutí normalizace se herec dostává do klatby, protože odmítl odvolat svůj podpis pod prohlášením DVA TISÍCE SLOV. Třebaže v Národním divadle jen paběrkuje, jeho ředitel Přemysl Kočí mu nepovoluje pohostinská vystoupení na jiných scénách; několik roků nesmí filmovat a vystupovat v televizi a v rozhlase. Je vyobcován z pedagogického sboru DAMU, diskriminováni jsou i jeho synové Rudolf a Jan, taktéž herci. Zlovůle politické moci dosahuje absurdního vrcholu, když marně žádá o prodloužení platnosti rybářského lístku.
Hodiny a hodiny dokázal prosedět u plynoucí Lužnice rybář stínů lidských bytostí, které tak bravurně zhmotňoval nadšeným divákům. Ve zralém věku obdarovával zobrazované postavy částmi vlastní osobnosti: především svou mlčenlivostí a smutným, chce se dokonce říct až unaveným úsměvem člověka vědoucího a smířeného. Člověka veskrze lidského. Jedno, zda s lékařským titulem (POSTŘIŽINY, VESNIČKO MÁ STŘEDISKOVÁ) či prostého (SMRT KRÁSNÝCH SRNCŮ, POZOR, VIZITA).
Tak jako zůstávalo navzdory rozhovorům a článkům skryto jeho vlastní nitro, mají i jeho vrcholné postavy dráždivý a provokující nádech nikdy úplně odhaleného tajemství. Zásluhou vynalezeného kinematografu už nejsou herci – a máme radost, že hlavně ti z největších – pouhými hrdiny okamžiku.

Pavel Taussig

XANTYPA 10/10 - výběr z článků

NA NÁVŠTĚVĚ V LIBYI

NA NÁVŠTĚVĚ V LIBYI

Naše cesta libyjskou pouští se pomalu chýlí ke konci. Zastavujeme se v Zuejle, v domě našeho průvodce. Je to starší pán, již v důchodu. Kdysi pracoval u policie a nyní si se synem přivydělává doprovázením turistů přes Saharu. Tak dobře jako on nezná poušť snad nikdo. Dali jsme mu přezdívku Vodovod, protože si z trubky ke sprše vyrobil osobitou hůl.
 

Soutěž National Geographic Channel o EXPEDICI DO AFRIKY!

Soutěž National Geographic Channel o EXPEDICI DO AFRIKY!

U příležitosti uvedení dokumentu Velké migrace, který bude ve vysílání stanice od 7. listopadu, přichází NGC s exkluzivní soutěží!Nezmeškejte příležitost zažít strhující podívanou v africké divočině na vlastní oči!Co týden, to nová otázka a nová šance na výhru!Hlavní cenou je týdenní zájezd do Keni na pozorování migrace zvířat v Národním Parku Masai Mara.Výherce cen losujeme každý týden. Neváhejte a zapojte se.

Český freestyle bere svět útokem!

Český freestyle bere svět útokem!

Časy, kdy v české kotlině většina lidí ani nevěděla, co freestyle znamená, jsou už dávno pryč. Ba naopak, o tom, že má naše malá země na freestylové mapě světa pevné místo, již není pochyb. Vedle mediálně známých borců typu skikrosaře Tomáše Krause nebo motokrosaře Petra Kuchaře se můžeme pochlubit také sedminásobným mistrem světa ve footbagu, mistrem Evropy v joju, vicemistrem Evropy ve freestyle frisbee nebo třeba elitními hráči freestyle fotbalu!
 

Fotografka Pattie Boyd

Fotografka Pattie Boyd

V šedesátých letech byla jednou z nejznámějších světových modelek, dvě desetiletí poté múzou dvou hudebních géniů – George Harrisona a Erica Claptona. Oba si vzala, oba tahala z průšvihů, s oběma se rozvedla. Přesto se vzpomínkám na život s nimi nebrání a momentálně svět brázdí s výstavou pozoruhodných snímků, které její muže představují tak, jak je dosud poznal jen málokdo.
 

Několik životů Erazima Koháka

Několik životů Erazima Koháka

Profesor Erazim Kohák žije v Praze už dvacet let, předtím strávil dlouhý čas v Americe. Když mu bylo čtrnáct let uprchl s rodiči za dramatických okolností z Československa. Celý život – a nebyl zrovna snadný – ho provázela touha být užitečný. Protože jeho životní cesta několikrát prudce změnila směr, musel jako filosof hledat odpovědi na provokující otázky, aby zůstal věrný sám sobě. 

ABECEDA 10/10

ABECEDA 10/10

Dvacet osm písmen, dvacet osm slov a přibližně stejný počet vět. Dost na to, aby na sebe člověk prozradil, co chce. Mnohdy i to, co nechce. Okamžité stručné slovní asociace jsou často upřímnější než dlouho cizelované obsáhlé odpovědi. Abecedu Xantypy můžete brát jako „psychohrátku“ i jako výpověď. Je to pouze na vás, protože počítá s vaší účastí. Závěr – jaká je vlastně zpovídaná osobnost – si totiž děláte sami.

HVĚZDY O NÁS

HVĚZDY O NÁS

Říjen 2010
Slunce vstupuje do znamení Vah 23. září v 5.10 SELČ a setrvá v něm do 23. října 14.35 hod. Čeká nás poklidnější měsíc, kdy můžeme nabrat dech pro pozdější napjaté konstelace. Komunální a senátní volby v polovině října se těžko budou moci měřit s dramatičností květnových parlamentních. Zvýšené opatrnosti je třeba 3. – 5., 8. a 22. 10. Pro jednotlivá znamení přinášíme jako obvykle pár konkrétních rad.
 

TIPY VÝTVARNÉ UMĚNÍ 10/10

Dekadence Now!
Galerie Rudolfinum
30. 9. 2010 – 2. 1. 2011
Dlouho očekávaná výstava DECADENCE NOW!, která byla ještě nedávno ohrožena nejistotami v Galerii Rudolfinum, je tady. Projekt je tematicky veden fenoménem dekadence v oblasti současného vizuálního umění. Pojem dekadence je vnímán natolik obecně i mimo rámec umění, že je možné s ním dále metodologicky pracovat a vytvářet nové souvislosti. Dekadentní umění je vyhrocené, přesahuje míru obecně přijatelného, provokativně bourá ta nejcitlivější tabu. V současném umění je dekadence opět aktuálním tématem souvisejícím s krizí civilizace, pocitem bezmoci a ztrátou víry. Od 70. let 20. století můžeme sledovat kontinuální snahu pracovat s typicky dekadentní tematikou u celé řady umělců, k nimž patří Cindy Sherman, Robert Mapplethorpe, Damien Hirst, Zhang Peng, Keith Haring, Andres Serrano, Gottfried Helnwein a další. Jde o mezinárodní přehlídku, která je řazena do několika částí. Ty jsou definovány jako určité limitní situace – Krajnost sebe: Bolest, Krajnost těla: Sex, Krajnost krásy: Pop, Krajnost mysli: Šílenství, Krajnost života: Smrt. Vedle hvězdných jmen jako Matthew Barney, Jeff Koons, Joel Peter Witkin se objeví i česká jména – například Josef Bolf a Ivan Pinkava.
 

TIPY ROCK & POP 10/10

Iron Maiden: The Final Frontier
Když se v roce 2000 znovu dala dohromady klasická sestava heavymetalových pionýrů, uvítala své věrné výborným albem BRAVE NEW WORLD, jímž dokonale uspokojila dávné příznivce, ale zároveň naznačila, kudy by se chtěla ubírat do budoucna. Další dva pokusy (DANCE OF DEATH, 2003 a A MATTER OF LIFE AND DETH, 2006) byly spíš opatrné krůčky – jeden vpřed, druhý zas zpátky. Až jejich letošní (už patnácté) studiové album je zřejmým pokusem překročit (místy spíš obkročit) vlastní stín. Iron Maiden jej nahrávali v legendárním studiu Compass Point na Bahamách. Snad i to přispělo k tomu, že se jim podařilo velmi dobře vyvážit klasický metalový nápřah a zároveň sofistikovanější aranžmá i projev, který přece jen víc přísluší k jejich věku. Zejména první polovina alba je opravdu znamenitá a Bruce Dickinson a spol. dokládají, že i tento velmi konzervativní žánr může oslovit i jiné publikum než to „odžínované“.
 

TIPY KNIHY 10/10

ZEPTEJ SE TÁTY
JAN BALABÁN
(Host, Brno)
Nestává se často, aby autor dopsal knihu, kde je existenciální téma lidské konečnosti tak osobní, naléhavé, a aby před jejím vydáním nečekaně zemřel. Osou celého příběhu je otcova smrt. Jan Balabán psal román tři roky a zemřel šest let po otcově odchodu, na den přesně. Už sám titul ZEPTEJ SE TÁTY připomíná všem, kdo jsme někoho ztratili, že už nikdy se nám nenaskytne chvíle, kdy jsme se mohli a měli zeptat. Ale Balabán se ptá, naléhavě a bolestně, neboť pozdě. Otec, uznávaný nefrolog žil v těžké době čestně, a přesto: vyskytlo se tajemné obvinění, vina téměř kafkovská, která otce pronásledovala až do smrti – neměl možnost poskytnout dialýzu všem, kdo ji potřebovali, přístrojů bylo méně než nemocných. Bývalý přítel, který ho pronásledoval, mu neodpustil ani na hřbitově. V románu jako by se nic převratného nedělo, ale zároveň nic není v klidu – ani ta zem. Hned z prvních vět víme, kde jsme: v kraji, který stále klesá, v podzemí dosedají stropy na podlahy po vyrubaném uhlí. A tam se odehrávají osudy rodiny, když se na začátku otec po iktu nevrací domů, ale s pomocí syna zpátky do své nemocnice jako pacient, a na konci je poslední setkání před smrtí – „okamžik, který by neměl skončit“. Jenomže nic jiného než okamžiky není a „okamžiky pořád trvají, to jenom my v nich nemůžeme pořád žít“. Do svého posledního románu jako by Balabán koncentroval svá základní životní témata: vážnost vztahu k životu a k tvorbě. Literatura mu byla sebezničujícím hledáním lidství. Doslova.
 

Lidé - výběr z článků

Eliška Tyrolerová

Eliška Tyrolerová

Pro mnohé nevidomé jsou nenahraditelnými parťáky doma i v rušných ulicích. Než však dostanou reflexní vestu a průkaz, absolvují speciální výcvik. V nadačním fondu Mathilda, který se od roku 2010 zaměřuje na lidi se závažným zrakovým postižením, se čtyřnohým svěřencům věnuje také třicetiletá Eliška Tyrolerová, která Xantypu pozvala přímo do kanceláře Mathildy nedaleko Václavského náměstí. A jak jinak, společnost nám během rozhovoru dělal černý labrador Cedrik.

Jiří Kylián

Jiří Kylián

Český choreograf světového renomé Jiří Kylián byl 13. března 2019 uveden do Académie des Beaux-Arts v La Coupole Francouzského institutu v Paříži za účasti několika set významných osobností z celého světa. Meč akademika mu předala monacká princezna Caroline.

Erika Stárková

Erika Stárková

Mezi známé osobnosti povýšil herečku Eriku Stárkovou seriál MOST!, který už po uvedení prvního dílu začal bořit rekordy ve sledovanosti a jeho hlášky se od té doby dávají k lepšímu ve venkovských hospodách i v pražských kavárnách.

Alice Horáčková

Alice Horáčková

Když se Alena pouští po manželově smrti do úklidu jeho pokoje, najde v šuplíku stoh neotevřených dopisů, psaných ženskou rukou. Kdo a proč je Járovi psal? Měla by si je přečíst, anebo je lepší, aby je okamžitě zahodila? Kolem tohoto nečekaného nálezu rozvíjí novinářka a spisovatelka Alice Horáčková příběh svého románu NEOTEVŘENÉ DOPISY, který čtenáře vrací do poúnorového Československa. Tichou spoluhráčkou Alenina monologu je paní Dvořáková, jíž románová hrdinka během četných setkání postupně odhaluje svůj dramatický život po boku talentovaného, leč psychicky zlomeného výtvarníka, jemuž se zcela obětovala. Nutno ovšem dodat, že i paní Alena má svoje tajemství.

Pavla Gomba

Pavla Gomba

Pavla Gomba – její jméno pojí dva světy a dva světy se také prolínají celým jejím životem. Nese si v sobě, jak sama říká, virus jménem Afrika. Afrika v duši, Afrika v srdci, Afrika pod kůží a splněný dětský sen, v němž vždy měla své pevné místo pomoc druhým.

Karla Mornstein-Zierotin

Karla Mornstein-Zierotin

Usměvavá, s životním nadhledem, ale i s nebývalou zodpovědností. Karla Mornstein-Zierotin. Zdá se vám to jméno povědomé? Karla skutečně patří ke starému významnému českému a moravskému šlechtickému rodu Žerotínů. Jejich původ se odvozuje od Bluda z Bludova, který byl markraběcím purkrabím v Přerově. Jeho přídomek z Bludova je podle vsi, kterou založil asi čtyři kilometry jihozápadně od města Šumperk. Tuto ves a zdejší panství rodina několikrát ztratila, ale vždy je získala zpět do svého vlastnictví, a zdejší zámek zůstal sídlem tohoto rodu až do 20. století. Vystudovaná historička Karla Mornstein-Zierotin si na hraběcí titul rozhodně nepotrpí, ale trvá na dobře odvedené práci, své i druhých.

Martina Storek

Martina Storek

Před nedávnem slavili sto let – stejně jako naše republika. Osmadvacet velkoplošných černobílých portrétů obdivuhodných stoletých lidí zaplnilo v rámci výstavy NAROZENI 1918 – TVÁŘE STOLETÍ část náměstí Václava Havla. Zlaté světlo Národního divadla večer září na tyto vkusné železné panely a dodává celé výstavě noblesu a magický význam.

Anna Gregor

Anna Gregor

Nedlouho po okupaci v roce 1968 odcestovala z Prahy do Velké Británie. Nejprve žila v Londýně, později se usadila v Edinburghu. Byla hlavní onkoložkou Skotska, objevila nový princip komunikace s pacienty, za což obdržela Řád britského impéria. Doktorka Anna Gregor.

Galina Miklínová

Galina Miklínová

Před sedmi lety potěšil dvanáctiletou Rozárku a pětiletého Jonáše maminčin neobvyklý dárek. Byl sice stvořen z obyčejné příze a vlny, ale protože mamince nechybí fantazie a talent, staly se darované komické figurky filmovými hvězdami. V kinech celého světa je obdivují děti i dospělí. Jejich podivuhodné příběhy popsal básník Pavel Šrut v knížce, která se stala bestsellerem. Nazval je Lichožrouty, což není přezdívka, ale poetické jméno související se zvláštními osudy ponožek, které občas marně hledáme v prádelním koši, když nám jedna chybí do páru. Legrační podobu, trochu lidskou, propůjčila Lichožroutům právě Rozárčina a Jonášova maminka – výtvarnice Galina Miklínová, jedna z nejosobitějších autorek a režisérek českého animovaného filmu.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 10/10

XANTYPA Číslo 10/10

Obsah vydání

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 09/2019

XANTYPA XANTYPA 09/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne