Herec Al Pacino

Černokněžník z Bronxu

Svým chraplavým hlasem, zálibou v černém oblečení i řadou svých postav připomíná zlověstného démona. V televizním snímku DOKTOR SMRT (2010), který měl nedávno premiéru na filmovém kanálu HBO, ztvárnil proslulého zastánce eutanazie Jacka Kevorkiana. Detroitského patologa, odsouzeného za asistence při sebevraždách, pojal jako tvrdošíjného zastánce lidského práva na svobodnou volbu vlastního konce. Jinou podobu doteku smrti ukázal v seriálu ANDĚLÉ V AMERICE (2003), kde jako homosexuální právník umíral na AIDS.

Al Pacino


Za obě zmíněné role získal televizní ceny Emmy a Zlaté glóby, vlastní i několik prestižních divadelních trofejí. Podpis a otisk rukou jednoho z nejvýraznějších amerických herců zdobí chodník slávy před Čínským divadlem v Los Angeles. Al Pacino se však této pocty dožil až v sedmapadesáti, čtyři a půl roku poté, co získal vytouženého Oscara. Vzhledem k několika
Svým chraplavým hlasem, zálibou v černém oblečení i řadou svých postav připomíná zlověstného démona. V televizním snímku DOKTOR SMRT (2010), který měl nedávno premiéru na filmovém kanálu HBO, ztvárnil proslulého zastánce eutanazie Jacka Kevorkiana. Detroitského patologa, odsouzeného za asistence při sebevraždách, pojal jako tvrdošíjného zastánce lidského práva na svobodnou volbu vlastního konce. Jinou podobu doteku smrti ukázal v seriálu ANDĚLÉ V AMERICE (2003), kde jako homosexuální právník umíral na AIDS. famózním rolím, jež ztvárnil dávno předtím, je to poněkud zarážející.

Ze dne na den
Alfredo James Pacino se narodil 25. dubna 1940 v New Yorku a má italské kořeny. Rodiče Salvatore a Rose se záhy rozvedli a Al vyrůstal u matky, která se prý o něj hodně bála. „Žil jsem extrémně uzavřeně, nesměl jsem si hrát na ulici s ostatními dětmi. Byl jsem velice plachý a tato vlastnost mi zůstala dodnes. Zkoušel jsem to překonat, ale je to prostě součást mého charakteru. Vzpomínám si, že jsem byl z okolního světa vždycky vystrašený a neustále jsem hledal pocit bezpečí,“ uvedl počátkem devadesátých let v rozhovoru pro Playboy.
S jeho zakřiknutostí to ale zřejmě nebylo tak horké, což dokládá jiná vzpomínka na mládí. „Začal jsem hrát jako tříleté dítě. Mojí scénou byly ulice v Bronxu, ale zároveň byly i mým domovem. S dospělými, kteří pocházeli ze Sicílie a uměli anglicky jen několik frází, jsem si neměl co říct. Rodiče se rozvedli, byl jsem osamocený. Bavil jsem náhodné známé tím, že jsem napodoboval Raye Millanda z filmu ZTRACENÝ VÍKEND, jak zoufale hledá flašku kořalky. Měl jsem také hluchou tetu, které jsem předváděl pantomimu. Byla hodná a pořád mě povzbuzovala k novým nápadům,“ prohlásil v jiném rozhovoru.
„Když mi bylo jedenáct, rozdával jsem autogramy a spolužáci mě nazývali hercem. Pak jsme se přestěhovali do Greenwich Village a já začal vystupovat v avantgardním Living Theatre. Byla to mladá scéna, kde se každý z účinkujících mohl do sytosti vyřádit. A někdy se to líbilo i divákům. Vymýšlel jsem skeče, mohl jsem si na jevišti zkoušet, co jsem chtěl. Ale moje skutečná herecká práce začala až v době, kdy jsem nastoupil do Actor’s Studia,“ dodal Al. Jeho mladickou divokost („Žil jsem ze dne na den, hodně flámoval, hodně píchal a taky hodně makal,“ prozradil Playboyi) dokládá i fakt, že v roce 1961 byl zatčen pro nelegální držení zbraně.
Divadlo, kde našel útočiště i během výkyvů své filmové dráhy, předurčilo celou Pacinovu hereckou kariéru. Jeho učitelem ve zmíněném Actor’s Studiu byl legendární Lee Strasberg, který svým žákům vštěpoval autentický projev, založený na vlastních prožitích. A vnímavý adept múzy Thálie, který se předtím živil všelijak (jako redakční poslíček, uvaděč v kině či stěhovák), záhy dosáhl úspěchů na newyorských jevištích. Svědčí o tom cena Obie za inscenaci INDIÁNI CHTĚJÍ BRONX z roku 1968 a cena Tony za jeho výkon ve hře NOSÍ TYGR KRAVATU?, kterou získal rok poté.
„Když mi bylo asi čtrnáct, viděl jsem v Bronxu Čechovovo drama RACEK. Bylo to v divadle pro tři tisíce diváků, ale nás bylo v hledišti asi patnáct. Na ten silný zážitek si nicméně pamatuju moc dobře. Uvědomil jsem si, že vidím a slyším něco jiného než ve světě, který mě obklopoval. Získal jsem vizi života s jinými hodnotami, než jsem dosud poznal,“ popsal inspiraci svého celoživotního zájmu.

Jak zahrát krále
Na začínajícího herce měl rozhodující vliv také jeho starší britský kolega Charles Laughton, u něhož studoval před příchodem do Actor's Studia. „Jednou jsme se spolu bavili o Shakespearovi a on se mě zeptal, jak bych hrál krále. ‚Je to jednoduché. Být králem nemá nic společného s hraním si na krále. Musíš se chovat jako král.‘ A je to pravda. Když vás lidé považují za krále, pak jím opravdu jste. Proto před natáčením vyhledávám postavy, které mám hrát. Seznamuju se jejich zaměstnáním, s jejich zvyky, s prostředím, v němž žijí,“ poodhalil metodu, vedoucí k mimořádné autenticitě jeho kreací.
„Když jsem točil ZJIZVENOU TVÁŘ, scházel jsem se s překupníky drog, kvůli práci na filmu MOŘE LÁSKY jsem strávil hodně času na policejních stanicích. Pro film FRANKIE A JOHNNY jsem se zase naučil sekat celer. Michelle Pfeifferová si pak neustále stěžovala, že se neslyší, protože ho sekám moc hlasitě,“ upřesnil svou průpravu.
Před kamerou debutoval drobnou rolí ve filmu JÁ, NATÁLIE (1969), příběhu o tápání dospívající dívky, který byl za normalizace kupodivu uveden i u nás. Po dramatu PANIKA V NEEDLE PARKU (1971), kde hrál mladého narkomana, se na něj usmálo příslovečné štěstí, jež přeje připraveným. Francis Ford Coppola, který tehdy připravoval první díl mafiánské ságy KMOTR (1972), jej viděl na divadle a nabídl mu roli Michaela Corleoneho. Pacina do filmu prosadil navzdory výhradám producentů ze studia Paramount, kteří s obsazením relativně neznámého herce nesouhlasili a jemu i režisérovi hrozili vyhazovem. Přesvědčila je až scéna, v níž Michael chladnokrevně zabije šéfa konkurenčního gangu i zkorumpovaného policejního důstojníka. „Vypadalo dobře, že člověk uměl někoho zastřelit,“ podotkl Al sarkasticky v bonusovém dokumentu souhrnného vydání tohoto famózního díla na DVD.
Kvality i obrovský úspěch jednoho z největších filmových skvostů všech dob souvisejí s mnoha fakty, například s Coppolovou dokonalou znalostí zvyklostí v italsko-amerických rodinách. Na úchvatném přesahu díla se však výrazně podílel i Al Pacino v klíčové úloze. Michaelova tragédie, související s jeho snahou zabezpečit rodinu, ale i s jeho patologickou touhou po moci a majetku, se naplňuje postupně. V pokračování KMOTR II (1974), považovaném za ještě zdařilejší než první film, nechá zabít vlastního bratra. V dramatu KMOTR III (1990) se jeho rostoucí zoufalství dovrší ve scéně, kde se stane svědkem smrti vlastní dcery.
„Chce všechno vrátit do doby, než se dostal do maléru,“ řekl Pacino o nejmladším ze tří bratrů, jenž do ságy vstoupí jako válečný hrdina a s rodinným „byznysem“ zprvu nechce mít nic společného. „Někde uvnitř v něm se skrývá násilník. Ale je to něco, co v sobě nepodporuje a ani to nepřiznává. A pokud to někdy připustí, není na to hrdý,“ upřesnil fatální rozpornost své postavy.

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě.....

XANTYPA 3/11 - výběr z článků

Abeceda 3/11

Dvacet osm písmen, dvacet osm slov a přibližně stejný počet vět. Dost na to, aby na sebe člověk prozradil, co chce. Mnohdy i to, co nechce. Okamžité stručné slovní asociace jsou často upřímnější než dlouho cizelované obsáhlé odpovědi. Abecedu Xantypy můžete brát jako „psychohrátku“ i jako výpověď. Je to pouze na vás, protože počítá s vaší účastí. Závěry – jaká je vlastně abeceda života zpovídaných osobností – si totiž děláte sami.
 

03. 11

Slunce vstupuje do znamení Ryb 19. února v 01.26 SEČ a setrvá v něm do 21. března 00.21 hod. Uran přechází do Berana a rozhodí geopolitickou rovnováhu. Na konci měsíce zapůsobí opozice Jupitera se Saturnem a bude mít na svědomí vyhrocené spory a překotné snahy něco zachraňovat. Politická scéna se tak může proměnit v rejdiště falešných mesiášů. Zvýšené opatrnosti je třeba 13., 21. a 26. – 30. 3. Pro jednotlivá znamení přinášíme jako obvykle pár konkrétních rad:
 

Tipy výtvarné umění 3/11

Milena Dopitová, Kde mám první konec?
Galerie města Blanska
26. 2. – 23. 3. 2011
Milena Dopitová se výrazně prosadila na české i zahraniční výtvarné scéně již v 90. letech. Její instalace, videa či fotografie se vztahují k nekončícímu konfliktu ducha a těla s akcentem na ženský pohled na svět. Její ženské sociální cítění se všemi emocemi slabšího pohlaví se objevuje ve všech jejích projektech. V tom nejnovějším nazvaném KDE MÁM PRVNÍ KONEC? se umělkyně zabývá nejrůznějšími každodenními náladami a pocity, pohrává si s metaforickými významy konců a začátků. Instalaci v Blansku tvoří například objekt VČEREJŠEK I ZÍTŘEK NA JEDNOM MÍSTĚ, video KOUZLEM TVÝM ZMĚNIT SE SMÍM a fotografický projekt DUŠE RŮŽE akcentující dojemnou prchavost chvíle. Součástí je rovněž objekt z plátna bez barvy a vůně, který má rozměr, tvar a možná i příběh. Výstava má především vyvolávat v divákovi dnes tak podceňované emoce.

TIPY ROCK & POP 3/11

Arcade Fire: The Suburbs
Třetí album montrealských rockových eklektiků se stalo událostí loňského roku. Chytrá a talentem posvěcená směs v žánrovém záběru ne nepodobná beatlesáckému Bílému dvojalbu či koncepčním deskám Kinks opravdu patří k tomu nejpodivuhodnějšímu v seznamu „nej-nej“ desek 2010. Régine Chassagne, Richard Parry, Tim Kingsbury a především bratři William a Win s příjmením Butler založili Arcade Fire už v roce 2003. Jejich znamenitý debut FUNERÁL nabídl velmi svérázný mix bossa-novy, punku, francouzského šansonu a chytlavých melodií (Arcade Fire byli tehdy pasováni na pokračovatele U2 či Davida Bowieho a Queen). Druhé album NEON BIBLE bylo mnohem rokovější a ve výsledku až příliš apokalyptické. Šestnáct písniček nového alba je jakýmsi prolnutím obou předchozích, navíc jsou sevřeny v příběh, jehož reálie pocházejí z předměstí texaského Houstonu. Lahůdka pro všecky hudební dobrodruhy.

Tipy knihy 3/11

TISÍC A JEDNA NOC
přeložil, poznámkami a vysvětlivkami opatřil Felix Tauer
(Euromedia Group, Praha)
Po Bibli snad nejčtenější kniha, jež vznikala od třetího století na dávných cestách z Indie přes Persii až po Egypt, kde jí v průběhu času, od 12. do 18. století anonymní literáti dali dnešní podobu. Stále znovu čtená a pořád jedinečná, myslím, že ani DEKAMERON oblibu tohoto pestrého sledu vyprávění nejrůznějších žánrů nepřekonal, protože zachycuje téměř nekonečné množství pověstí, legend, bajek, příběhů ze života, často frivolně lechtivých, a také vyprávěných bez pruderie. Král dvakrát podlehl ženské lsti: první byla manželčina nevěra, druhou byla inteligence, fantazie a invence vezírovy dcery Šahrazád, jež rafinovaně prodlužovaným vyprávěním zachránila život sobě a tisíci pannám, jež se měly stát každodenní obětí královy msty. Kompoziční mistrovství prosté – a geniální. V době, kdy stránky novin zaplňují ortodoxní islámští fundamentalisté a teroristé a Evropa s Amerikou jsou udržovány ve strachu před Araby, četba nadmíru potřebná, poutavá a veskrze lidská. Z Tauerova podrobného poznámkového aparátu si osvojíme téměř celý dějinný kontext, z něhož kniha, vlastně knihy vycházejí. Do konce roku máme mít v ruce poslední, osmý díl. Všechny skvostně vydané.

TIPY KLASICKÁ HUDBA 3/11

PARSIFAL
Praha, Národní divadlo, 19. 3. 2011 – premiéra
Operu Richarda Wagnera PARSIFAL nastudoval v Národním divadle dirigent John Fiore, který zde uvedl už celý PRSTEN NIBELUNGŮ. Režii má Jiří Heřman, jenž má pro mystické a symbolistní náměty porozumění, lze tedy čekat událost. V době Wagnerova života měla Praha agilní křídlo wagneriánů, dnes se s jeho dílem seznamujeme spíš vzácně. Parsifal, jinoch vyvolený, dokáže posvátným kopím zachránit očarovaného strážce svatého Grálu a stane se v říši Grálu králem. Parsifala zpívá Alfons Eberz (wagnerovský pěvec mnoha významných scén, včetně Bayreuthu), roli Kundry nastudovala Eva Urbanová.
 

Tipy film 3 /11

CIZINEC
USA 2010
Režie: Florian Henckel von Donnersmarck
Krásná Elise Wardová dobře ví, že má v patách policii, jmenovitě inspektora Achesona ze Scotland Yardu, který řídí velkou evropskou akci na polapení jejího zmizelého milence Alexe Pearce, hledaného kvůli loupeži peněz gangstera Shawa. Proto mladá žena odjede z Paříže do Benátek, přičemž se ve vlaku se seznámí s americkým středoškolským profesorem matematiky Frankem Tupelem, aby pronásledovatele zmátla.

TIPY DIVADLO 3/11

RODINNÁ SLAVNOST
THOMAS VINTERBERG, MOGENS RUKOV
REŽIE: MARTIN FRANTIŠÁK
DIVADLO PETRA BEZRUČE OSTRAVA
Do roku 2011 ostravská divadla skočila doslova po hlavě. Už v polovině ledna uvedlo Divadlo loutek Andersenovo OŠKLIVÉ KAČÁTKO.

Jak jsme připravovali premiéru filmu NICKYHO RODINA

Před třemi lety natáčel můj syn Matěj s tehdy „jen“ osmadevadesátiletým Nickym Wintonem závěrečné scény k filmu NICKYHO RODINA. Natáčení probíhalo v přeplněném sále Kongresového centra a atmosféra byla nabitá emocemi. Malí žáci a studenti vyprávěli Nickymu, jak je jeho příběh inspiroval k tomu, aby nebyli lhostejní a zkusili pomáhat. Nicky je typický Angličan, který málokdy projeví svoje city, ale tehdy se rozplakal a spontánně řekl: „Nikdy jsem si nemyslel, že to, co jsem udělal před sedmdesáti lety, bude mít tak velký vliv, jaký to zjevně má. A když je z toho dneska příběh, který pomáhá lidem žít a tvořit budoucnost, pak je to pro mne velkou odměnou.“ Právě těmito slovy Maťův nový film končí.
 

SPISOVATELKA Ann Radcliffová

Ženský hlas v literatuře je věru mladinký. Zní totiž teprve nějakých tři sta let. Sboru, který dnes nabyl síly mohutného chorálu, předcházely ojedinělé hlásky, hlásící se mezi armádami vzdělaných mužů nesměle o pozornost. Ann Radcliffová byla jedním z nich.

Hvězdy Hollywoodu - výběr z článků

HEREC ANTHONY QUINN

„Quinn byl jedním z nejoriginálnějších herců, jaké kdy poznala historie kinematografie. Mohl ses od něho učit jak umění, tak i pokoře, skromnosti. Miloval život a vychutnával si ho až do samého konce.“
 

Herec  JACK NICHOLSON

Herec JACK NICHOLSON

V klíčové scéně proslulé krimi ČÍNSKÁ ČTVRŤ soukromý detektiv J. J. Gittes (Jack Nicholson) zfackuje svou klientku. Zoufalá žena mu vzápětí prozradí hrůzné tajemství o své mladičké sestře. Vyjde najevo, že vyplašená dívenka je zároveň její dcerou, kterou zplodila se svým zvráceným otcem. Perverzního boháče, jenž v závěrečné scéně zosobňuje triumf zla, ztvárnil John Huston.

INGRID BERGMAN

INGRID BERGMAN

„Věděla jsem, že tahle dívčina musí být herečkou, protože jinak by jí puklo srdce. Nepracovala pro peníze, pro slávu, pro úspěch, dokonce ani pro zábavu, ale protože musela být herečkou. Chovala se tak, jako by film byl to nejdůležitější, co člověk může dělat,“ cituje Charlotte Chander ve své knize INGRID herečku Fay Wray.
 

BARBRA STREISAND

BARBRA STREISAND

Prvního února letošního roku nazpívalo přes osmdesát světových osobností novou verzi „charitativního“ songu WE ARE THE WORLD. Od původní nahrávky uplynulo už čtvrtstoletí. Nová verze reagovala na katastrofu, která postihla Haiti. Mezi hvězdami, které píseň nazpívaly, nechyběla herečka a zpěvačka Barbra Streisand. 

Pierce Brosnan

Pierce Brosnan

Nepočítáme-li parodie, slavnou formuli „My name is Bond, James Bond“ dosud na stříbrném plátně proneslo pouze šest mužů. Irský herec PIERCE BROSNAN byl pátým z nich. Jako představitel agenta 007 se veřejnosti poprvé představil na londýnské tiskovce v červnu roku 1994, kdy bondovskou sérii mnozí odepisovali jako zastaralou. Brosnan však do ní vtrhl famózním bungee jumpem a postaral se o její obdivuhodnou renesanci
 

Romy  Schneider

Romy Schneider

Herečce s krásnou, až slovansky měkkou tváří se podařilo téměř nemožné – vymanit se ze sentimentálních a veleúspěšných rolí princezniček v barvotiskových snímcích rakouské kinematografie a stát se mezinárodní hvězdou. Měla všechny předpoklady prožít šťastný nejen umělecký, ale i osobní život, přesto se tak nestalo. Jedno přání se jí však splnilo – Romy Schneider se stala vynikající umělkyní, hrající s dobrými partnery v dobrých filmech.
 

Sandra Bullock

Sandra Bullock

Parťačka pro každé počasí
Letos 6. března si přišla osobně převzít nejznámější hollywoodskou anticenu Zlatá malina. „Chci s vámi projít scénář, abyste mi řekli, co jsem měla udělat líp,“ zavtipkovala při přebírání potupné „trofeje“ za film ALL ABOUT STEVE. Hned následující den však za jiný film získala Oscara. V dramatu THE BLIND SIDE, inspirovaném skutečným osudem, ztvárnila adoptivní matku černého hromotluka, z něhož díky nezištné péči okolí vyroste hvězda amerického fotbalu. Její madam Tuohy umí být vlídná, ale také překvapivě neústupná. Dokáže to v klíčové scéně, kde uzemní gang otrlých výrostků…

Bette Davis

Bette Davis

„Já blázen odešla do Hollywoodu, kde tehdy slyšeli jen na platinové blondýnky a kde dlouhé nohy byly důležitější než talent. I ode mne vždy požadovali, abych byla krasavicí, jenže já jsem bojovala za realismus.“

Elvis Presley

Elvis Presley

„Někdy už míval mindráky z pocitu, že jako čtyřicetiletej chlap se natřásá v rytmu hitu HOUND DOG jako kluk. Měl přece jenom vyšší ambice. Jednou mluvil o plánech dělat producenta, jindy dokonce režiséra, jenže dál už nepodnikl nic, aby se svým představám přiblížil.“ 

Drsný dobyvatel i rozháraný kumštýř

V muzikálu NINE, který je parafrází Felliniho fantaskní zpovědi 8 1/2, hraje italského režiséra. Rozháraný filmař, kterého kdysi ztvárnil Marcello Mastroianni, čelí tvůrčí krizi, slabosti pro něžné pohlaví i obskurním ženským vrtochům. V podívané, která do našich kin vstoupí v březnu, má kolem sebe sestavu vyhlášených krasavic, včetně Penélope Cruz, Nicole Kidman, Kate Hudson a nestárnoucí Sophie Loren. Ukázky naznačují, že DANIEL DAY-LEWIS tu znovu dokazuje svou schopnost přesvědčivě zahrát přímočarého raubíře i rozervaného umělce.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 3/11

XANTYPA Číslo 3/11

Obsah vydání

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 09/2019

XANTYPA XANTYPA 09/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne