TIPY KLASICKÁ HUDBA 07-08/09

FESTIVAL KOMORNÍ HUDBY

Český Krumlov, 26. 6. – 5. 7. 2009
BAROKNÍ NOC NA ZÁMKUv Českém Krumlově nabízí kratochvíle, koncert v Maškarním sále, noční raut a barokní ohňostroj v zámecké zahradě, ovšem vrcholem programu je barokní opera v zámeckém barokním divadle. LA DANZAChristopha Willibalda Glucka jistí návrat do baroka vskutku autentický – orchestr Musica Florea a dobová taneční choreografie, originální divadlo, kulisy, a navíc mnoho podkladů pro nastudování pochází přímo ze zámeckého depozitáře. Pokud Gluckova pastorální opera zní jakoby známou notou, tak vzpomeňme, že velký skladatel se narodil na našem území a léta jinošská prožíval v Praze (utekl z domu, aby nemusel být lesníkem!). Festivalovou POCTU PETRU VOKOVI zahraje soubor Octopus Pragensis v kostele Božího těla, tvoří ji výběr skladeb z dvorního repertoáru posledních Rožmberků. V zámeckém Maškarním sále vystoupí Ivan Moravec, AD Trio, Dagmar Pecková a Josef Suk s Krumlovským komorním orchestrem. Jaroslav Krček, zakladatel festivalu, nastudoval pro svůj jubilantský koncert svou SYMFONII Č. 2, zahraje ji samozřejmě Musica Bohemica.
 
PRAGUE PROMS
Praha, Obecní dům, 17. 7. – 2. 8. 2009
„To vás posadí!“ láká heslo letošních PRAGUE PROMS. Jan Hasenöhrl, jeho Český národní symfonický orchestr a jazzmani připravili na přelom července a srpna skvělé večery, ba noci: DVOŘÁKOVU NOC rozezní POLONÉZA Z RUSALKY, VODNÍK a 7. SYMFONIE, FRANCOUZSKOU NOC naladí swingem střihnutý KONCERT PRO TRUBKU A ORCHESTRJacqua Loussiera, v JAZZOVÉ NOCIzáří norská zpěvačka Silje Nergaard a HOLLYWOODSKÁ NOC patří tradičně Marcellu Rotovi. A ZRODILA SE HVĚZDAvystihuje velký osud britského tenoristy Paula Pottse, árií NESSUN DORMAz Pucciniho Turandot zahájí svůj pražský debut. Vášnivý rytmus dodá KARIBSKÉ NOCI Bigband sv. Blažeje a hlavně hráč na steelpan Liam Teague. JAMES BOND NIGHTpatří muzikálové zpěvačce Mary Carewe, dirigent Libor Pešek zaručí VESMÍRNOU NOCuslyšíme PLANETY Gustava Holsta. Těšit se můžeme i na bratry Ebenovy.
 
MEZINÁRODNÍ HUDEBNÍ FESTIVAL
Český Krumlov, 17. 7. – 22. 8. 2009 
Tváří letošního Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov je nejslavnější sopranistka světa Renée Fleming. Xantypa jí aplaudovala už při jejím prvním českém koncertě, který uspořádal knížete William Lobkowicz na svém zámku v Nelahozevsi v roce 1996. Českokrumlovské operní gala Renée Fleming patří do nejvyšší kategorie letních koncertů, čekejme, že v Pivovarské zahradě zazpívá i Rusalčinu árii MĚSÍČKU NA NEBI HLUBOKÉM… Šest operních představení RUSALKY se odehraje na otáčivém hledišti v zámecké zahradě, v Pivovarské zahradě se uskuteční velké akce – MAĎARSKÝ VEČER národní hudby, tanců a gastronomie, společný koncert Karla Gotta, Evy Urbanové a Terezy Mátlové, NOC NA BROADWAYI (broadwayští sólisté a ukázky z nejznámějších muzikálů…). Láká spoluhraní houslistů Pavla Šporcla a Shlomo Mintze i Dvořákův KONCERT PRO VIOLONCELLOv podání Kyrilla Rodina. Festival připomene 700 let od založení města i to, že František Xaver Thuri napsal VODNÍ HUDBU PRO ČESKÝ KRUMLOV, která se dotýká gotiky, renesance, baroka, klasicismu a míří do současnosti. Koncert se odehraje na náměstí Svornosti. Do letních nocí letí vroucí přání – aby nepršelo!
 
DVOŘÁKOVA PRAHA
Praha, 21. 8. – 4. 9. 2009 
Závěr léta patří festivalu DVOŘÁKOVA PRAHA. Má program sestavený hlavně z oblíbených sólových koncertů: Mendelssohnův HOUSLOVÝ KONCERT E-MOLL zahraje Pavel Šporcl, Anna Vinnitskaya zase Ravelův KLAVÍRNÍ KONCERT G-DUR, Rudolf Buchbinder Rachmaninovu RAPSODII NA PAGANINIHO TÉMA, Olli Mustonen přednese Beethovenův KLAVÍRNÍ KONCERT Č. 3 C-MOLL, Janine Jansen Bartókův HOUSLOVÝ KONCERT a Arabella Steinbacher Dvořákův HOUSLOVÝ KONCERT A-MOLL. Dvořákovo dílo tvoří přirozeně základ festivalu: jeho 7. SYMFONIE, 8. SYMFONIE, i 9.NOVOSVĚTSKÁ, CYPŘIŠE, předehry OTHELLO a předehra V PŘÍRODĚ, kantáta SVATEBNÍ KOŠILE, BIBLICKÉ PÍSNĚ, VIOLONCELLOVÝ KONCERT H-MOLL… Sjedou se evropské orchestry, ponejvíce rozhlasové, a rovněž zajímaví dirigenti: Vladimír Askhenazy, Tugan Sokhiev, Paavo Järvi, Massimo Zanetti, Tomáš Netopil, Jiří Bělohlávek ad. Čtrnáctidenní přelídka evergreenového repertoáru má i tvář komorní – Emerson String Quartet nastudoval Dvořákův SMYČCOVÝ KVARTET ES-DUR SLOVANSKÝ a Tokyo String Quartet SMYČCOVÝ KVARTET F-DUR AMERICKÝ.
 

ANNA ŠERÝCH

Letní XANTYPA 07-08/09 - výběr z článků

MAGDALENA DIETLOVÁ 07-08/09

Vážení a milí,dnešní letní a odlehčený editorial píšu paradoxně pod přímým dojmem loučení s WALDEMAREM MATUŠKOU. Chci jen říct, že pro mě je a navždy zůstane příkladem jedinečnosti ducha a charakteru. Kdekdo ho umí napodobit, originálu se ale nevyrovná nikdo… je dobře, že má syna.

Mirek Topolánek

Vítám v Xantypě – jak se vede bývalému českému premiérovi?Je to jako když jste v plném tréninku a vysadíte. Mám několik přátel, kteří po splnění náročného úkolu skončili na koronárce. Klasické abstinenční příznaky – chybí stres, chybí adrenalin, byl jsem zvyklý pracovat patnáct hodin denně. Ale člověk si musí naordinovat postupnou odvykací kůru, naráz to nejde. Přestal jsem kouřit ze dne na den. To šlo, tohle ale ne. Normálně pracuji, pracuji dost a snažím se umět odpočívat, což se mi zatím nedaří. Ale ten pocit, že musím neustále rozhodovat a jsem pořád pod tlakem, už mi přestal chybět. Už taky normálně spím.

Aňa Geislerová

Je za dvě minuty deset hodin, tedy dvě minuty zbývají do našeho setkání. Mám před sebou na malém mramorovém stolku kávu, černou, neslazenou, vodu bez bublin, diktafon – nezapnutý. Mám pečlivě ostříhané nehty, čistou košili a drahý nový svetr. Pokud se osmělím, mám v tašce pod stolem plechovou krabičku s čokoládovými bonbony. Čekám na ženu, slavnou herečku. Budu jí klást otázky, ona bude, doufám, odpovídat. Tramvaje mi křičí u ucha a já mám strach, protože ona to prý nedělá ráda. Ale když vidím, jak právě teď přichází, taková maličká, bledá za obrovskými slunečními brýlemi, vím, že i ona se asi bojí. Jsme na tom tedy stejně.

A pak tu nejsme a stejně svítá...

Zpěvák Karel Zich by 10. června letošního roku oslavil šedesátiny. A 13. července to bude již pět let, kdy nás zasáhla zpráva o jeho předčasném úmrtí ve vodách u korsických břehů. Pro jeho sestru Marii Bořek-Dohalskou, profesorku fonetiky na Univerzitě Karlově v Praze, to byla další rána osudu, která následovala tři týdny po náhlém skonu jejího manžela Václava, potomka hraběcího rodu Bořků-Dohalských z Dohalic. Právě s ní jsme se sešli, abychom zavzpomínali na muže, jehož hlas patřil k jednomu z nejpozoruhodnějších, které naše populární hudební scéna v uplynulém století poznala.

Tři dny, které otřásly světem

OuverturaMěsíce a dny před woodstockým festivalem jsou z historického hlediska možná stejně důležité jako akce sama. Události den po dni odhalují rodící se mechanismy rockového byznysu, ale také píli, statečnost a vytrvalost, vynalézavost i smysl pro improvizaci, které musely být vynaloženy, aby se dějinný zvrat udál. Napínavá předehra osciluje mezi naivní agitkou, spletitou tragikomedií a absurdním dramatem.

Šustovi

Společně se veřejnosti představili na jedné z prvních, ještě předrevolučních výstav dnes už legendární skupiny Atika. Otce a syna stejného jména Jaroslav Šusta totiž vždy spojoval i zájem o stejné výtvarné obory, mezi které vedle architektury a interiéru patří především design nábytku. Tím, co oba rozděluje, je vlastně jen jiný charakter doby jejich profesionální kariéry.

Chtěl jsem být kosmonautem, popelářem i Leninem

Rozhovor s Lukášem Pollertem jsem dělala přesně měsíc po narození svého syna a přísahala jsem si, že s ním nebudu mluvit o kojení, porodech, plínách a podobně. Jenže Lukáš má doma čtyři děti, přičemž nejmladšímu synkovi jsou dva a půl měsíce. A tak mě bývalý olympionik zahltil povídáním o dětech hned poté, co jsme si v areálu Vojenské nemocnice ve Střešovicích sedli do trávy. Sešli jsme se právě tady, protože Lukáš pracuje na střešovické pohotovosti. A občas mi z rozhovoru odběhl, aby někomu změřil vysoký tlak. Můj syn mezitím sladce spal. Křičet začal až ve chvíli, kdy jsem vzala do ruky fotoaparát. A důležité upozornění bojovníkům proti násilí na dětech v čele s Džamilou Stehlíkovou – právě následující pasáže o dětech nutno brát s rezervou. Pollert je totiž ve skutečnosti milující otec.

Valdes – ráj velryb

Dva zálivy poloostrova Valdes – San José a Nuevo –, ležící v argentinské části Patagonie, jsou asi největší porodnicí velryb na světě. Konkrétně velryba jižní, za kterou jsme sem cestovali přes půl zeměkoule, našla v klidných zálivech své sezonní útočiště. Ještě před několika lety lovci decimovaná velryba se tu společně s dalšími vzácnými druhy dostala pod ochranná křídla UNESCA a Valdes se v roce 1999 stal přísně chráněnou přírodní rezervací.

Jakub Nepraš: Iluzionista

Jakub Nepraš, osmadvacetiletý absolvent Akademie výtvarných umění, tvoří v Praze, svou věž, prorůstající korunami stromů, má nedaleko Prahy. A jen letos už vystavoval v Paříži, New Yorku a nejnověji v Portu. Dveře do světa mu povětšinou otevírá padovsko-pražská kreativní galerie Vernon galeristky Moniky Burian. Jakub říká: „Někdy ani nechci být na své vernisáži, chci, aby mé věci žily samy, beze mne.“ Takže teď na něj na chvíli zapomeňte, prohlédněte si fotografie jeho děl, a až se vynadíváte, vraťte se k nám, abychom nahlédli do „iluzionistovy maringotky“.

Severní Korea za ostnatým drátem

O severokorejských jaderných zkouškách toho mnoho nevíme. Citlivé japonské seizmografy napřed zaznamenají umělé zemské otřesy na korejském poloostrově; pár hodin nato pchjongjangská televizní hlasatelka pyšně odkuňká zprávu o úspěšném provedení jaderného pokusu. Přesně tak se to odehrálo letošního 25. května.

tipy klasická hudba - výběr z článků

Soutěž o 3 knihy....  Obchodník se smrtí

Soutěž o 3 knihy.... Obchodník se smrtí

Hugh Laurie, představitel populárního doktora House ve stejnojmenném televizním seriálu je renesanční člověk.

TIPY KLASICKÁ HUDBA 3/11

PARSIFAL
Praha, Národní divadlo, 19. 3. 2011 – premiéra
Operu Richarda Wagnera PARSIFAL nastudoval v Národním divadle dirigent John Fiore, který zde uvedl už celý PRSTEN NIBELUNGŮ. Režii má Jiří Heřman, jenž má pro mystické a symbolistní náměty porozumění, lze tedy čekat událost. V době Wagnerova života měla Praha agilní křídlo wagneriánů, dnes se s jeho dílem seznamujeme spíš vzácně. Parsifal, jinoch vyvolený, dokáže posvátným kopím zachránit očarovaného strážce svatého Grálu a stane se v říši Grálu králem. Parsifala zpívá Alfons Eberz (wagnerovský pěvec mnoha významných scén, včetně Bayreuthu), roli Kundry nastudovala Eva Urbanová.
 

TIPY KLASICKÁ HUDBA 2/11

Ivo Kahánek
CD – Supraphon SU 4030-2 novinka
Mladý Ivo Kahánek má jasnou pozici na české hudební scéně. Od roku 2004, kdy suverénně vyhrál klavírní soutěž PRAŽSKÉHO JARA, přesvědčuje o své virtuozitě každým koncertem a každým CD. Nejnověji na nahrávce Supraphonu, která obsahuje Chopinovu SONÁTU Č. 3 H-MOLL OP. 58 a SCHERZA. Ivo Kahánek má pět pianistických „pé“: pohledný, pilný, precizní, poetický, přesvědčivý. Především má ale fantazii a suverenní hráčský um, piano mu zpívá. Jako rozený klavírista k Chopinovi přirozeně inklinuje a předává požitek z jeho geniálních děl: objevně, mladistvě a sugestivně; máte pocit, že jedině tak mají znít, že jedině takhle to Chopin myslel! Přinést do nepřeberného množství chopinovských nahrávek něco osobitého, to je pravý kumšt. Ivo Kahánek je mistr rovnováhy citu a rozumu: „Neustále stojím před problémem, aby hudba byla pořád spontánní, a zároveň abych vždy věděl, proč určitou část hrát právě takto.“
 

TIPY KLASICKÁ HUDBA 12/10

Orchestr Berg
Praha, ARTminus, 6. 12. 2010

Švýcarský skladatel Arthur Honegger (1892 – 1955) býval v Československu milován. Dnes jeho díla u nás často neslyšíme. Chvályhodný je proto počin orchestru Berg, který uvede původní komorní verzi scénického oratoria KRÁL DAVID. Režisérskou podobu mu dá SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), příběh rozezní vypravěč Vladimír Javorský, sólisté Jitka Burgetová a Tomáš Kořínek a sbor Martinů Voices. Šéfdirigent Peter Vrábel nastudoval i TEHILIM, novinku, kterou si orchestr Berg objednal u brněnského skladatele Víta Zouhara. Skladbu napsal pro Jana Mikuška tak, aby uplatnil obě své umělecké profese – je kontratenorista a hraje na cimbál. TEHILIM zazní ve světové premiéře. Atmosféru koncertu dodá i podzemní amfiteátr ARTminus v suterénu Veletržního paláce, v němž se bude konat

TIPY KLASICKÁ HUDBA 11/10

Festival Janáček Brno 2010, 16. – 28. 11. 2010
Mezinárodní hudební festival JANÁČEK BRNO 2010 se otevírá podruhé. Letos je jeho tématem Janáček a expresionismus. In memoriam je věnován siru Charlesi Mackerrasovi.
Napěchovaný program klade přirozeně důraz na operu: VĚC MAKROPULOS v podání Helikon-Opera Moskva a v režii impresária souboru, dynamického Dmitry Bertmana – nabídne zajímavé srovnání s původním dramatem Čapkovým. Činohru VĚC MAKROPULOS s hudbou Vladimíra Franze uvede Klicperovo divadlo z Hradce Králové. Pražské Národní divadlo hostuje se skvěle expresivní KÁŤOU KABANOVOU v režii Roberta Wilsona, divadlo z Essenu přiveze operu LULU Albana Berga. Tento „krvák“ nevídáme často. Bergova hudba kreslí sytě psychologizující drama o magickém kouzlu ženy, o zvláštním rozkmitu morálky: Lulu klesne až k prostituci, kterou živí své nejbližší. Dva klienti jsou pro ni osudoví: jeden zabije jejího přítele a Jack Rozparovač Lulu i její lesbickou přítelkyni.

TIPY KLASICKÁ HUDBA 10/10

NEKONVENČNÍ ŽIŽKOVSKÝ PODZIM
Praha 23. 9. – 18. 11. 2010
Violoncellista profesor Jiří Hošek je zakladatelem a uměleckým garantem hudebního festivalu NEKONVENČNÍ ŽIŽKOVSKÝ PODZIM, který už čtrnáct let připomíná a objevuje umělecké osobnosti s prokazatelným vztahem k Žižkovu a svěže mapuje osobitý žižkovský kolorit a kulturní rozvoj. Letos nabízí šestnáct koncertů v patnácti zajímavých místech, v říjnu vystoupí BELFIATO QUINTET ve Výtvarné škole Václava Hollara, v kostele sv. Prokopa zazpívá Pražský katedrální sbor premiéru HYMNU K SV. PROKOPU Zdeňka Pololáníka, poznáme vítěze PÍSŇOVÉ SOUTĚŽE BOHUSLAVA MARTINŮ, večer hitů Jaroslava Ježka doplní IN MEMORY J. J. Lukáše Sluky. Představení, které připomene slavného radu Vašátka – DEJTE MU ZAHRÁT, PANE INŠPEKTÓRE, se uskuteční v hotelu Ariston; koncert k státnímu svátku zve do Národního památníku na Vítkově Dvořákovou NOVOSVĚTSKOU.

TIPY KLASICKÁ HUDBA 9/10

TIPY KLASICKÁ HUDBA 9/10

JANÁČKOVA FILHARMONIE
Ostrava, 3. 9. 2010
Janáčkova filharmonie Ostrava pěstuje živou spolupráci s Ostravským centrem nové hudby a soudobá a moderní hudba je na ostravském pódiu doma. Slyšet dva estonské dětské zpěváky jako sólisty 1. SYMFONIE Galiny Ustwolské (1919 – 2006) je unikátní, ovšem objevně záslužná je sama možnost poznat dílo této statečné petrohradské, hluboce duchovní skladatelky. Houslistka Hana Kotková přijede zahrát KONCERT PRO HOUSLE A ORCHESTR Albana Berga nazvaný NA PAMĚŤ ANDĚLA, tedy dcerušky Almy Mahlerové Mannon. VÉUS SOBRE CÓRES neboli BAREVNÝ VĚJÍŘ je nová skladba Brazilce ze Stuttgartu Rafaela Nassifa. Petr Kotík, který koncert diriguje, nastudoval také svoji orchestrální skladbu FRAGMENT.
 

TIPY KLASICKÁ HUDBA 6/10

CONCENTUS MORAVIAE
29. 5. – 26. 6. 2010
Sedmnáct měst a třiatřicet koncertů, objevná hudební dramaturgie a neodolatelné moravské historické klenoty – to je 15. ročník festivalu CONCENTUS MORAVIAE. Začíná se v nejstarší perle: románské bazilice Nanebevzetí Panny Marie v klášteře Porta coeli (Brána nebes) u Tišnova. Rozezní ji mariánské nešpory Claudia Monteverdiho VESPRO DELLA BEATE VIRGINE (soubor Collegium 1704). V barokním klenotu jižní Moravy, zámku Milotice, zazní renesanční a moderní hudba i nenapodobitelný kontratenor Dominique Visse. Zámky Žďár nad Sázavou, Lysice, Boskovice, hrad Pernštejn a další ochutnají baroko i jazzové inspirace. Na zámku v Rájci-Jestřebí uvede Trio Andrzeje Jagodzińského polské chopinovské jazzování, a když zajedete do Náměště nebo do Slavkova, poznáte houslistku Amandinu Bayer a její Gli Incogniti, soubor, který v evergreenových skladbách Antonia Vivaldiho, včetně ČTVERA ROČNÍCH DOB, doslova září!
 

TIPY KLASICKÁ HUDBA 5/10

TIPY KLASICKÁ HUDBA 5/10

PRAŽSKÉ JARO
Praha, 12. 5. – 4. 6. 2010

Zahajovací Smetanovu MOU VLAST uvede pod taktovkou Jakuba Hrůši Pražská komorní filharmonie. Česká filharmonie se Zdeňkem Mácalem připravila večer z děl Bohuslava Martinů, Gustava Mahlera a Milana Slavického, sir André Previn předvede s Českou filharmonií své DIVERSIONS, Symfonický orchestr FOK s dirigentem Jiřím Koutem a Pražský filharmonický sbor vrátí festivalu Beethovenovu DEVÁTOU. Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídí Cristian Mandeal a Tomáš Hanus, Orchestr Bavorského rozhlasu přijede s Herbertem Blomstedtem, Rozhlasový orchestr z Berlína s Markem Janowským, Janáčkova filharmonie Ostrava představí SYMFONII JAN AMOS KOMENSKÝ Jaroslava Krčka. Manfred Honeck a jeho Pittsburgh Symphony Orchestra doprovodí Annu Sophii Mutter v Brahmsově HOUSLOVÉM KONCERTU, Státní filharmonie Košice premiérově uvede KONCERT PRO GIORU Petera Breinera (skladatel bude dirigovat, klarinetista Giora Feidman zahraje). Maďarská národní filharmonie předvede hlavně Bartóka. Jinak je 65. ročník Pražského jara ve znamení Mahlera a Martinů, sólisticky ve znamení pianistů: představí se Emanuel Ax, Martin Kasík, Radu Lupu, Ivan Moravec, Garrik Ohlsson, Deszö Ránk. A také pěvci světových scén – Matthias Goerne, Olga Boodina, Štefan Margita, Adam Placheta. Největší lákadla? Sir John Eliot Gardiner a jeho Monteverdi Choir a English Baroque Soloists, kteří uvedou Bachovu MŠI H-MOLL, ale i pianista Murray Perahia a The Academy of St.Martin in the Fields, Pierre Boulez s Ensemble Intercontemporain, a Baborák Ensemble a Radek Baborák jako hornista a dirigent. 

TIPY KLASICKÁ HUDBA 4/10

TIPY KLASICKÁ HUDBA 4/10

ORCHESTR BERG
Praha, 31. 3. a 1. 4. 2010, Kino Lucerna

Komorní orchestr Berg má na české scéně unikátní postavení – věnuje se výhradně soudobé hudbě. Dává jí život, prostor a inspiraci. Za tvůrčí nasazení orchestru obdržel umělecký šéf souboru dirigent Peter Vrabel letos dokonce cenu České hudební rady UNESCO. Orchestr Berg imponuje nejen mladým skladatelům, boduje i u posluchačů, a to doslova, pořádá totiž každoroční soutěž nových skladeb Nuberg. Letošní vyhrála skladatelka Jana Vöröšová a její HAVRAN A MOŘE. Nejnovější projekt Bergu je atrakcí Febiofestu. Orchestr zahraje k němému filmu z roku 1928 UTRPENÍ PANNY ORLEÁNSKÉ. Autor hudby, litevský skladatel Bronius Kutavičius přijede do Prahy na premiéru. Mimořádně expresivní film dánského režiséra Carla Theodora Dreyera s nenapodobitelnou Marií Falconnetti je považován za jeden z nejpůsobivějších filmů němé éry; zhlédneme původní, nedávno objevenou verzi. Kutavičiusova hudba přidala dílu další originální vrstvu.
 

Článek najdete v tomto vydání
Letní XANTYPA 07-08/09

XANTYPA Letní číslo 07-08/09

Obsah vydání

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 11/2019

XANTYPA XANTYPA 11/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne