Ambras

Zářící skvost pod Alpami

Slyšela jsem hodně o zámku, v němž se ukrývaly poklady, tajná láska i obyčejné lidské štěstí. O architektonické perle sevřené do náruče horských štítů a o místě, v němž se tvořily evropské dějiny. Moje cesta tedy nemohla vést nikam jinam než do Tyrolska, na Ambras.

 

text Pavla Apostolaki, foto autorka a archiv zámku Ambras

 

 ambrasjpg.jpg

 

Je jiskřivé ráno, štěrk mi křupe pod nohama a společně s křikem páva to jsou jediné zvuky na prázdném nádvoří. Vychutnávám si chvilku, kdy jsem ještě na zámku Ambras sama, a představuji si, že je o čtyři sta padesát jedna let méně a já se ocitla v období renesance, v době Ferdinanda II. zvaného Tyrolský.
Císař Ferdinand I. ve své závěti rozdělil vládu v dědičných rakouských zemích mezi své tři syny, přičemž Ferdinanda pověřil vládou v Tyrolsku a v Předním Rakousku (historické území vlastněné rodem Habsburků, jehož jádro tvořila původní rodová panství ve Švábsku – pozn. aut.). Ferdinand dal tedy sbohem Čechám, kde působil jako místodržící, a roku 1567 se přestěhoval do Innsbrucku. Většinu času však trávil na nedalekém zámku Ambras, který si upravil na pohodlné renesanční sídlo pro sebe, svoji ženu Filipínu a jejich dva syny.

 

ambras2jpg.jpg
Ambras na dobové rytině

 

Filipína
Dceru bankéře Welsera pojal Ferdinand II. za manželku tajně, protože sňatek s měšťankou by císař nikdy neschválil. Měl totiž se svým potomkem dalekosáhlé záměry a plánoval ho oženit s anglickou královnou Alžbětou I., nebo s Marií Stuartovnou. Svatba s dívkou z patricijské rodiny však toto úsilí zmařila a Ferdinand Tyrolský se stal pro sňatkovou politiku Habsburků nepoužitelným. Nerovný svazek musel být oficiálně skrýván a teprve čtyři roky před Filipíninou smrtí udělil papež manželům výjimku (dispens). Ferdinand ale nikdy svého rozhodnutí nelitoval. Jeho choť představovala ideál krásy. Byla vysoká, štíhlá, měla nesmírně bledou pleť. Vyprávělo se, že když pila červené víno, ostatní viděli, jak jí protéká hrdlem, protože její kůže byla jemná a tenká. Nosila drahé brokáty, sametové šaty a své zlatoplavé vlasy si upravovala do nádherných účesů. Zároveň se vyznačovala inteligencí, dobrosrdečností a Ferdinandovi byla vždy oporou. Vzorně pečovala o domácnost, a když očekávala se svým mužem přátele, sama vařila a prostírala stůl. Recepty si zaznamenávala do malé osmerkové knížečky (zachovala se dodneška) a připojovala k nim hodnocení a poznámky. Na zámecké zahrádce si pěstovala koření a bylinky a své znalosti o léčivých rostlinách využila v péči o nemocné, staré a chudé. Po těžkém porodu dvojčat Marie a Filipa trpěla bolestmi podbřišku a následně vodnatelností. Na Ambrasu proto nechala zhotovit koupelnu s potní lázní (tvrdí se, že podle vlastního návrhu), s přívodem teplé vody. Na tehdejší dobu to bylo přímo revoluční technické zařízení. Měděná vana, zapuštěná přibližně sto šedesát centimetrů do země, připomíná malý bazén.

 

banner_clanek

ambras3jpg.jpg
Španělský sál

 

Za zábavou i politikou
Ferdinand II. i po přesídlení do Tyrolska udržoval kontakty s čes­kým prostředím. Čeští šlechtici za ním pravidelně jezdili na politické porady. K hostům patřil například Vilém z Rožmberka, Lobkowiczové, Kolowratové nebo Šternberkové. Ti všichni byli Ambrasem okouzleni. Fascinovala je zahrada s umělými bludišti, exotickými zvířaty, ptáčnice, míčovna, jídelny ve volné přírodě či otočný stůl poháněný vodní energií. Ferdinand Tyrolský zval také mnohé z pánů na štvanice kamzíků, na hostiny o čtyřiadvaceti chodech a na pijácké zábavy. Ty se odehrávaly v Bakchově jeskyni, kam jsem se vydala se svým průvodcem Dr. Arminem Bergerem. V šeré sluji už nic nepřipomíná bujarý uvítací rituál. „Každý, kdo přijel na Ambras, vstoupil do tohoto prostoru, kde ho sloužící připoutali ke křeslu a podali mu přibližně čtvrtlitrovou nádobu s vínem. Host ji musel vypít naráz. Pokud se mu podařilo pohár vyprázdnit, stvrdil přijetí do Bakchova společenství slavných pijáků svým podpisem v tzv. Trinkbücher neboli pijáckých knihách. Jestliže v nich zalistujete, najdete tam nejméně sto padesát podpisů šlechticů z Čech, Moravy a Slezska,“ popisuje „výkon“ naší aristokracie doktor Berger.

 

 

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 28. 12. 2017. Objednat si Xantypy můžete i zde

 XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

XANTYPA 01/18 - výběr z článků

Thajsko

Thajsko

Je 26. října 2017. Náměstí před Královským palácem Sanam Luang se pomalu probouzí z nočního spánku a s ním i davy lidí oděných do černého. Mnozí sem přišli již před několika dny z dalekého venkova, aby si zajistili místo a mohli při pohřebním obřadu doprovodit thajského krále Pchúmipchona Adundéta neboli Rámu IX. na jeho poslední cestě.

Čertoviny

Čertoviny

Co se stane, když dva mladí čerti popletové povalí při úklidu kotel s hříšnou duší? Duše uteče a Luciper se rozčertí. Za trest musí jít oba čerti na svět a každý přivést do pekla jednu hříšnou duši. Pak jim bude odpuštěno.

Tomáš Bařina

Tomáš Bařina

Ten, kdo si zapne televizní obrazovku první lednovou neděli, bude se prý bát. V napětí by měl divák zůstat i dalších pět nedělních večerů. Česká televize totiž začíná vysílat seriál VZTEKLINA režiséra Tomáše Bařiny.

Šiniči Tohei

Šiniči Tohei

Aikido vzniklo počátkem dvacátého století, kdy ho z japonských bojových umění rozvinul Morihei Uešiba. Nejvyšším mistrem jeho školy se stal Koiči Tohei, jenž techniky aikida dále rozvíjel a obohatil ho o meditaci a dechová cvičení. V roce 1974 Koiči Tohei založil vlastní směr s názvem Ki-aikido, který klade důraz na duchovní stránku technik a energii Ki. V roce 2010 převzal vedení jeho syn Šiniči Tohei, který je dnes prezidentem celosvětové organizace.

10 let LaFa

10 let LaFa

Holešovická La Fabrika vznikla před deseti lety a od té doby si postupně vydobyla postavení respektované pražské umělecké scény, která poskytuje dokonalé technické zázemí mnoha umělcům různých žánrů. Hercům, muzikantům, tanečníkům, artistům, výtvarníkům a fotografům, občas i sportovcům. Otcem myšlenky i realizace je Richard Balous, s velkou podporou své ženy Zuzany. Program, který La Fabrika nabízí, je velice pestrý. Kromě divadelních představení (např. s Taťánou Vilhelmovou, Vojtou Dykem, Marthou Issovou, Zuzanou Bydžovskou, Annou Polívkovou, otcem a synem Prachařovými a dalšími herci) se tu konají koncerty, taneční představení, léta zde měl domovskou scénu soubor La Putyka. A letos se na zdejší scéně uskuteční již potřetí festival nonverbálního divadla. Zkrátka a dobře v La Fabrice to tepe a pořád je tam narváno. A Richard slibuje, že je to teprve začátek! Blahopřejeme!

Odnikud

Odnikud

Herečka Diane Kruger se vrátila do Německa, aby podala jeden ze svých nejlepších výkonů ve filmu ODNIKUD.

Video k lednové Xantypě

Video k lednové Xantypě





Podívejte se na obsah nové XANTYPY

Miroslav Balaštík

Miroslav Balaštík

Brněnský Host je dnes bezesporu jedním z nejprestižnějších a nejúspěšnějších českých nakladatelství. Ročně vydává více než sto titulů a jeho autoři získali četné literární ceny; patří k nim například Kateřina Tučková, Petra Soukupová, Jiří Hájíček či Radka Denemarková. V tomto nakladatelském domě se také vzedmula vlna zájmu o skandinávské detektivky, když v roce 2008 vyšel překlad světového bestselleru Stiega Larssona MUŽI, KTEŘÍ NENÁVIDÍ ŽENY. Jeho šéfredaktor a spolumajitel Miroslav Balaštík zároveň už víc než dvacet let řídí literární časopis Host, publikuje provokativní eseje o literatuře a poslední dobou i o politice. A stále čeká na velký román.

Architektura - výběr z článků

Zámek Děčín

Zámek Děčín

Tři sta let byl děčínský zámek spjat s rodem Thun-Hohenstein, jedním z nejvýznamnějších v habsburské monarchii. Thunové mu dali jeho současnou podobu. Za jejich držení sem přijížděla na návštěvu nejen aristokracie, ale také vědci a umělci, za všechny jmenujme jazykovědce Josefa Dobrovského, historika Františka Palackého nebo hudebního skladatele Fryderyka Chopina, který zde zkomponoval Děčínský valčík. Po sarajevském atentátu našly na děčínském zámku útočiště děti Františka Ferdinanda d’Este a Žofie Chotkové, nejstarší z nich, dcera Žofie, se zde dokonce vdávala. Thunové dbali na tradice, ale nebáli se modernizace. Podporovali stavbu sasko-české dráhy, železničního spojení mezi Prahou a Drážďany, používali inovativní metody v hospodářství a experimentovali – v zámeckých sklenících se pěstovaly stovky druhů orchidejí a kamélií, ananasy a jako na vůbec prvním místě v Čechách také banány.

Strž Karla Čapka a Olgy Scheinpflugové

Strž Karla Čapka a Olgy Scheinpflugové

Půvabné a tiché místo nedaleko Dobříše se stalo útočištěm Karla Čapka a jeho manželky, Olgy Scheinpflugové až na sklonku spisovatelova života. Ačkoliv zde strávili pouze tři společná léta, stopy jejich tehdejší přítomnosti tu můžeme vnímat dodnes. Nejen při procházce zahradou, ale i při prohlídce nové expozice Památníku Karla Čapka, který tu sídlí.

Zrcadla New Yorku

Zrcadla New Yorku

Když mi byly čtyři roky, přijeli do tehdejšího Československa Rusové na tancích. Pamatuju si jen to, že mi máma dávala přes hlavu mokrý hadr, jako ochranu před slzným plynem, a jak jsem na ulici omdlel po návštěvě nějaké lékařky, která mne zkoušela z toho, jak se jmenují sovětští kosmonauti… A pak, jak máma řvala večer na tátu a říkala něco o strachu a o kamarádce v New Yorku. Bydleli jsme v Praze ve Vodičkově ulici, v domě, kde míval cukrárnu pan Myšák. Asi tady se mi v hlavě zrodil ten newyorský sen.

Winternitzova vila

Winternitzova vila

Kolem toho domu na pražském Smíchově jsem chodila často a pokaždé mě upoutala jeho čistá linie. Nápis na zvonku i vlajka na stěžni před domem prozrazovaly, že tu sídlí jakási firma, což mně přišlo škoda. Představovala jsem si, jak asi dům vypadá zevnitř a jaký pohled do okolí mohou poskytovat jeho tři terasy. O posezení na zahradě pod košatou vrbou ani nemluvě. Až dva „stolpersteiny“, kameny zmizelých, které se na chodníku objevily na sklonku roku 2012, začaly postupně vydávat svědectví o tom, že tu kdysi žila rodina Winternitzových. A že majitel domu, JUDr. Josef Winternitz, byl spolu se svým šestnáctiletým synem Petrem zavražděn v roce 1944 ve vyhlazovacím táboře Osvětim. Dramatický příběh vily se začal vyjasňovat.

V krajině lovců mamutů

V krajině lovců mamutů

Pálava – pahorky porostlé vinicemi, kamenné zříceniny na temenech kopců, útulné uličky s vinnými sklepy, a to vše pod sytě modrým nebem. Toskánsko severně od Alp. Místo, které nesporně má genia loci. Tento kout jižní Moravy se před třiceti tisíci lety stal domovem lovců mamutů. Archeologické nálezy z Dolních Věstonic a Pavlova z období gravettienu patří dnes mezi světové unikáty nevyčíslitelné kulturní hodnoty.

Nádraží Liège-Guillemins

Nádraží Liège-Guillemins

Ať si to uvědomujeme, či nikoli, architektura ovlivňuje naše životy. Jsou stavby, kolem nichž projdeme bez povšimnutí, jiné nás pro změnu mohou rozčílit. Naštěstí existují i taková architektonická díla, která nás osloví, něčím nezachytitelným přitáhnou naši pozornost a pak promluví naléhavým hlasem k našemu nitru. Takovou stavbou je bezesporu i vlakové nádraží v belgickém Liège (Lutychu), jejímž autorem je španělský architekt Santiago Calatrava.

High Line

High Line

Torzo nadzemní železnice se stalo přírodní oázou. Návštěvníci vystoupí nad rušné město do zeleného, ztišeného a uklidňujícího prostoru. Před nimi se rozevře panoráma Manhattanu lemované řekou Hudson. Newyorská čtvrť Chelsea je tu přítomna z ptačí perspektivy: průsečíky ulic, mozaika domů a ostrůvky skrytých zahrad.

Legendární newyorský hotel Chelsea

Legendární newyorský hotel Chelsea

Ačkoliv na vstupních dveřích hotelu je vylepen příkaz stavebního inspektora k dočasnému zastavení prací ve čtvrtém patře kvůli porušení bezpečnostních předpisů, přece jen dobrou zprávou zůstává, že legendární hotel Chelsea bude po změnách vlastníků a vleklých stavebních úpravách v letošním roce opět otevřen pro veřejnost.

Rogner Bad Blumau

Rogner Bad Blumau

Tančící okna, střechami prorůstající stromoví, fasády z pestrobarevných kachlí a zlatá báň jako vystřižená z ruského chrámu. To je zcela ojedinělý lázeňský komplex v Bad Blumau, kde geniální architekt Friedensreich Hundertwasser vytvořil svoje největší obyvatelné umělecké dílo.

Brutalismus: Bourat, nebo památkově chránit?

Brutalismus: Bourat, nebo památkově chránit?

Zatímco u mnohých staveb s bohatou historií nikdo nepochybuje o jejich zařazení mezi památkově chráněné objekty, u brutalistních staveb je tomu jinak. Měly by být svébytné stavby s výraznou autorskou stopou ztotožňovány s minulým režimem?

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 01/18

XANTYPA XANTYPA 01/18

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 05/18

XANTYPA XANTYPA 05/18

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne