Tomáš Bařina

Vzteklina – to je šest hodin strachu

Ten, kdo si zapne televizní obrazovku první lednovou neděli, bude se prý bát. V napětí by měl divák zůstat i dalších pět nedělních večerů. Česká televize totiž začíná vysílat seriál VZTEKLINA režiséra Tomáše Bařiny.

 

text Pavel Pechoušek, foto Mia Mirrelli a archiv ČT

 

 barinajpg.jpg

 

„Cílem bylo šest hodin permanentního napětí, chceme, aby se diváci báli. Doufám, že tenhle seriál je něco, co u nás v rámci tohoto žánru diváci České televize ještě neviděli,“ uvádí režisér Tomáš Bařina, autor filmů BOBULE nebo ROMÁN PRO MUŽE. VZTEKLINA je jeho seriálový debut.
Před Vánoci se objevila vaše reklama na jednoho mobilního operátora. Jak dlouho jste spot natáčel?
Dva dny. Těch spotů je několik, tentokrát jsou tři hlavní, ale natočeno je jich mnohem víc. V posledních letech se kampaně přesouvají na internet, kde jsou k tomu nějaké přívěšky, alternativní úvody, konce, fóry navíc. Mě to baví, protože tohle jsou komediální, příběhové spoty. Beru to jako pokračování Vorlíčkovy a Lipského tradice. Scenáristi, kteří je vymýšlejí, mají rádi klasické české komedie plné fantazie typu TAJEMNÝ HRAD V KARPATECH a svou prací se baví. Většina nápadů existuje dopředu a já jen něco přidám, nebo to jinak zabalím. Navíc Ivan Trojan je vyloženě autorský typ herce, který vždy rád něco vymýšlí. Něco vzniká přímo na place, já jen musím vše držet, aby se příběh nerozpadl a „zafungoval“ na maximum.

 

barina2jpg.jpg
Tomáš Bařina (druhý zprava) při natáčení reklamy

 


Jaká specifika má natáčení rek­lamy?
V reklamě jde o absolutní detail. Každá sekunda je pod přísnou kontrolou, obzvláště u těchto příběhových věcí. Story musíte nacpat například přesně do třiadvaceti vteřin, musí být tedy správně vyprávěná, musí mít sprá­vný vývoj, atmosféru, pointu. Každá vteřina se promýšlí, točí se několik variant, než se vybere ta správná možnost. Já mám příměr k výtvarnému umění, že reklama je skica, celovečerák je obraz a seriál je stropní malba. U stropní malby je hlavní celek. U reklamy je základní věcí detail. Celovečerní film mi pak přijde nejvíce harmonický.
Při natáčení seriálu jste také dával po­zor na detail?
Velký pozor, tak jak jsem zvyklý z reklamy. Ale lidi, se kterými jsem pracoval, ze mě rostli, nebyli zvyklí, že někdo takovým způsobem lpí na detailech. Pro mě jsou ale důležité. Na první pohled je všechny nevnímáte, divák jich zachytí vždy méně, takže čím je vyprávění bohatší, tím je i plnější zážitek.
Televize avizuje seriál jako výjimečnou záležitost, thriller. V čem bude podle vás tak výjimečný?
Důležitý bude žánr, u nás teď vznikají hlavně kriminálky, detektivky. Thriller je odlišný tím, že je postavený mnohem více na formě, na vizuálním vyprávění. Základem je zprostředkovat divákům strach, který ale nevzniká primárně na základě příběhu, ale díky atmosféře dané situace, díky kinematografickým prostředkům, díky filmovému jazyku, a to mě na tom strašně baví. Často není vůbec důležitý dialog, většina klíčových scén je němá, ale je to napínavé díky obrazu a zvuku.

 

barina3jpg.jpg
Kriminalistická trojice: Leoš Noha, Pavla Beretová a Filip Čapka

 


Myslíte, že bude strašidelný?
Bojíme se, aby to lidé „skousli“. Bude to útok na jejich aorty. Nejdůležitější scéna seriálu je hned ta první. Prvních pět minut je klíčových. Jakmile uvidíte těch prvních pět minut, jsem přesvědčený, že seriál dokoukáte do konce. Pouštěl jsem ho pár lidem, kteří vůbec nevěděli, o co se jedná, a pořád chtěli další a další minuty.
Prozraďte hlavní dějovou linii seriálu…
Jedná se o příběh mladého virologa v po­dání Kryštofa Hádka, který přijíždí z Prahy na Šumavu, aby podchytil vzteklinu, která se tam objevila. Zjistí, že to není náhodná epizoda… Ale více opravdu prozrazovat nechci. To je jedno z hlavních pravidel thrilleru, nevyprávět příběh někomu, kdo ho ještě neviděl. Je tam také velký prostor pro humor a pro mezilidské vztahy včetně romance.

 

baner-clanek


Jak dlouho vznikal scénář VZTEKLINY?
Scenárista Honza Stehlík a producent Josef Viewegh na něm pracovali tři roky. Původně to měl být celovečerák a horor. Já jsem na něm spolupracoval další rok. Taková doba je dost výjimečná. Já jsem bohužel dost náročný, i proto jsem zatím natočil tak málo filmů. Například na jednom scénáři jsem pracoval deset let, loni jsem ho ale zahodil, protože jsem náhodou zjistil, že už to někdo natočil dřív; prostě mě předběhl nějaký německý režisér. Sice se jednalo o jiný žánr, ale hlavní postava a základní příběh byly stejné.
Natáčeli jste na Šumavě. Znal jste šu­mavskou divočinu?
Moc ne. Já jsem typicky pražský člověk, i když jsme s rodiči jezdili často na jižní Moravu. Při natáčení jsem si uvědomil, jak veliké úsilí vyvíjejí někteří šikovní lidé ke zvelebení krajiny. Objevili jsme hodně statků, mlýnů, které komunista úplně zruinoval, ale noví nebo staronoví majitelé je neustále přeměňují. Takové lidi obdivuji.

 

Celý rozhovor si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 28. 12. 2017. Objednat si Xantypy můžete i zde

 XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

XANTYPA 01/18 - výběr z článků

Thajsko

Thajsko

Je 26. října 2017. Náměstí před Královským palácem Sanam Luang se pomalu probouzí z nočního spánku a s ním i davy lidí oděných do černého. Mnozí sem přišli již před několika dny z dalekého venkova, aby si zajistili místo a mohli při pohřebním obřadu doprovodit thajského krále Pchúmipchona Adundéta neboli Rámu IX. na jeho poslední cestě.

Čertoviny

Čertoviny

Co se stane, když dva mladí čerti popletové povalí při úklidu kotel s hříšnou duší? Duše uteče a Luciper se rozčertí. Za trest musí jít oba čerti na svět a každý přivést do pekla jednu hříšnou duši. Pak jim bude odpuštěno.

Šiniči Tohei

Šiniči Tohei

Aikido vzniklo počátkem dvacátého století, kdy ho z japonských bojových umění rozvinul Morihei Uešiba. Nejvyšším mistrem jeho školy se stal Koiči Tohei, jenž techniky aikida dále rozvíjel a obohatil ho o meditaci a dechová cvičení. V roce 1974 Koiči Tohei založil vlastní směr s názvem Ki-aikido, který klade důraz na duchovní stránku technik a energii Ki. V roce 2010 převzal vedení jeho syn Šiniči Tohei, který je dnes prezidentem celosvětové organizace.

10 let LaFa

10 let LaFa

Holešovická La Fabrika vznikla před deseti lety a od té doby si postupně vydobyla postavení respektované pražské umělecké scény, která poskytuje dokonalé technické zázemí mnoha umělcům různých žánrů. Hercům, muzikantům, tanečníkům, artistům, výtvarníkům a fotografům, občas i sportovcům. Otcem myšlenky i realizace je Richard Balous, s velkou podporou své ženy Zuzany. Program, který La Fabrika nabízí, je velice pestrý. Kromě divadelních představení (např. s Taťánou Vilhelmovou, Vojtou Dykem, Marthou Issovou, Zuzanou Bydžovskou, Annou Polívkovou, otcem a synem Prachařovými a dalšími herci) se tu konají koncerty, taneční představení, léta zde měl domovskou scénu soubor La Putyka. A letos se na zdejší scéně uskuteční již potřetí festival nonverbálního divadla. Zkrátka a dobře v La Fabrice to tepe a pořád je tam narváno. A Richard slibuje, že je to teprve začátek! Blahopřejeme!

Ambras

Ambras

Slyšela jsem hodně o zámku, v němž se ukrývaly poklady, tajná láska i obyčejné lidské štěstí. O architektonické perle sevřené do náruče horských štítů a o místě, v němž se tvořily evropské dějiny. Moje cesta tedy nemohla vést nikam jinam než do Tyrolska, na Ambras.

Odnikud

Odnikud

Herečka Diane Kruger se vrátila do Německa, aby podala jeden ze svých nejlepších výkonů ve filmu ODNIKUD.

Video k lednové Xantypě

Video k lednové Xantypě





Podívejte se na obsah nové XANTYPY

Miroslav Balaštík

Miroslav Balaštík

Brněnský Host je dnes bezesporu jedním z nejprestižnějších a nejúspěšnějších českých nakladatelství. Ročně vydává více než sto titulů a jeho autoři získali četné literární ceny; patří k nim například Kateřina Tučková, Petra Soukupová, Jiří Hájíček či Radka Denemarková. V tomto nakladatelském domě se také vzedmula vlna zájmu o skandinávské detektivky, když v roce 2008 vyšel překlad světového bestselleru Stiega Larssona MUŽI, KTEŘÍ NENÁVIDÍ ŽENY. Jeho šéfredaktor a spolumajitel Miroslav Balaštík zároveň už víc než dvacet let řídí literární časopis Host, publikuje provokativní eseje o literatuře a poslední dobou i o politice. A stále čeká na velký román.

Osobnosti - výběr z článků

Sama s Kunderou

Sama s Kunderou

Stalo se to před více než půl stoletím, v roce 1964. Tehdy bylo českému, později francouzskému spisovateli třicet pět let, ještě nebyl světoznámý a ještě si nehlídal svůj oficiální obraz tak úzkostlivě jako později. Letos 1. dubna oslaví Milan Kundera devadesátiny.

Juraj Herz

Juraj Herz

Lidský život je román, energie z něj vycházející věčná. Ten jeho obsahoval vše, co doba přinášela, koncentrovaně. Vévodil mu šarm a kouzlo osobnosti, byl vášnivý, plný lásky, něhy, vzdoru i hněvu, měl své chvíle klidu, míru i bouří.

Věčný tulák Charlie

Věčný tulák Charlie

Zná ho celý svět. S buřinkou, hůlkou a groteskní chůzí. Neodolatelně komický i dojemný – melancholický klaun, gentleman, snílek, antihrdinský hrdina i osamělý človíček věčně doufající v nějaké romantické dobrodružství. Tulák Charlie. Snad nejslavnější postava v dějinách filmu. Od narození jeho stvořitele sira Charlese Spencera Chaplina uplyne 16. dubna už 130 let, jeho tulák opanoval stříbrná plátna bouřlivě se rozvíjejícího nového fenoménu – tehdy ještě němého – filmu před 105 lety.

Dvojrole Jiřího Dostála

Dvojrole Jiřího Dostála

Na okraji Příbrami, ve Lhotě, za mostem na soutoku řeky Litavky a Obenického potoka, stojí Kovohutě a v nich na tři sta lidí, především hutníků-olovářů, pomáhá svou prací každý měsíc XANTYPĚ na svět. Kovohutě jsou jejím donátorem a vydavatelem, a v jejich čele stojí Ing. Jiří Dostál, generální ředitel se srdcem personalisty.

Josef Illík

Josef Illík

Josef Illík stál za kamerou takových filmů jako KOČÁR DO VÍDNĚ, KLADIVO NA ČARODĚJNICE, UCHO, UŽ ZASE SKÁČU PŘES KALUŽE nebo TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU. Byl však také vynikajícím fotografem, po němž zůstala jedinečná sbírka zhruba čtyř tisíc černobílých negativů. Z některých, zachycujících Prahu v letech 1945–1958, byly zhotoveny fotografie a publikovány v knize, kterou vydalo nakladatelství Argo.

Jiří Hrzán

Jiří Hrzán

Jiřímu Hrzánovi se podařilo vytvořit herecký typ. Typ kluka, který není frajersky suverénní. Naopak, je to spíš smolař sužovaný občasnými trablemi a komplexy. Někdy se už už zdá, že se dá do breku. Nedá, ale v tom okamžiku jako komik zaručeně vítězí i nad velkými škarohlídy. Jen těžko bychom v naší kinematografii hledali nešťastnějšího a utrápenějšího ženicha, než jakého předvedl v komedii SVATBA JAKO ŘEMEN. Nechce se věřit, že už je to osmdesát let, kdy se tento věčně mladý kluk 30. března 1939 v Táboře narodil.

Radim Špaček

Radim Špaček

S Radimem Špačkem (*1973) se znám necelých deset let, obdivuji jeho pracovitost, vstřícnost i otevřenost. Na sklonku minulého roku představil svůj nový film z nedávné historie a zároveň ze sportovního prostředí ZLATÝ PODRAZ. Námět pozoruhodného snímku mi s Radimovým osobnostním typem nešel tak úplně dohromady, rozhodl jsem se ho tedy na okolnosti vzniku tohoto filmu – a nejenom na ně – zeptat.

Taťána Kovaříková

Taťána Kovaříková

S několikaměsíčním synem Maxem v náručí ozdobila první číslo měsíčníku Xantypa. Psal se rok 1995 a už tehdy patřila ke špičce tuzemských návrhářů. Jak dnes tvoří úspěšná Taťána Kovaříková? Proč ji její profese neustále baví a jak vznikají dámské kolekce, jimiž podtrhuje ženskost a rafinovanost? O tom hovořila s XANTYPOU v prostorách svého útulného butiku TATIANA v Praze na Starém Městě.

Paul McCartney a jeho Martha

Paul McCartney a jeho Martha

„Víte, Martha byla jedinečná, my dva jsme byli pro sebe stvořeni,“ řekl Paul McCartney v roce 1999 v jednom rozhovoru. A po chvíli, očividně přemožen vzpomínkami, dodal: „S Marthou mi prostě bylo dobře.“ Takže radši hned, aby nedošlo k omylu: není řeč o žádné Paulově dvounohé ctitelce, ale o fence bobtaila neboli staroanglického ovčáka, která v té době už byla v psím nebi. Martě Paul věnoval svoji písničku MARTHA MY DEAR z dnes již legendárního BÍLÉHO ALBA Beatles, které vyšlo 22. listopadu 1968.

Alena Mihulová

Alena Mihulová

Zlomem se pro ni stala v sedmnácti letech role ve filmu SESTŘIČKY, při jehož natáčení se zamilovala do muže svého života – režiséra Karla Kachyni. Druhým významným bodem se stal snímek DOMÁCÍ PÉČE, za nějž získala na festivalu v Karlových Varech Křišťálový glóbus a v americkém Palm Springs Cenu pro nejlepší herečku.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 01/18

XANTYPA XANTYPA 01/18

Obsah vydání

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 04/2019

XANTYPA XANTYPA 04/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne