Magdaléna Borová

Málokdy jdeme zlatou střední cestou

Herečka Magdaléna Borová není příliš známá z médií, divadelní fanoušci o ní ovšem dobře vědí, protože technicky skvěle vybavená, všestranná interpretka patří už řadu let k oporám činohry Národního divadla. Fandím jí už poměrně dlouho, za roli Elisabeth v inscenaci PÝCHA A PŘEDSUDEK jsem ji v zatím poslední anketě kritiků nominoval na výkon roku. Setkání s ní nad zázvorovým čajem bylo velmi příjemné.

 

text Jan Kerbr, foto archiv ND

 

borova1jpg.jpg
Z inscenace JAKO BŘITVA

 

 

Pocházíte z divadelnické rodiny (rodiče herci Hanuš Bor a Milena Šajdková) a další divadelnickou rodinu se svým mužem, hercem Divadla Na zábradlí Miloslavem Königem také vytváříte. Myslíte, že i vaše děti budou k Thálii inklinovat?

Žofce je sedm a Cyrilovi pět, ano, vyjadřují se expresivně, ale myslím, že to všechny děti…

Některé jsou přece jenom uzavřenější…

Tak to ty naše ne. Ale vůbec nepředpokládám, že by to bylo nějak geneticky podmíněné, my s Mílou nejsme vůbec typičtí extroverti.

Dětství jste prožila v Liberci, takže první kontakt s divadlem – i přes rodiče – musel být s tím tamějším. Vybavujete si nějaký silný divadelní zážitek z dětství?

Máma i táta tam hráli, takže já byla v divadle velice často. Mám silný zážitek z revoluce, to mi bylo devět, hrálo se OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE podle Bohumila Hrabala, diváci byli součástí jeviště, účinkující běh inscenace zastavili a začali hovořit o tom, co se stalo v Praze, jak se k tomu staví herci, úplně jsem tomu nerozuměla, ale cítila jsem, že se něco děje. A z dětských inscenací si pamatuji KUBULU A KUBU KUBIKULU, herci si vybírali ke spoluúčinkování děti, ztvárňující kovářovy potomky, prosily jsme se sestrou rodiče, aby nás vzali na jeviště, oni to ovšem nemohli dělat příliš často, aby se z nás nestaly protekční děti. Mnohokrát jsem viděla také HLOUPÉHO HONZU, máma hrála princeznu a titulní roli Jaromír Meduna, který byl tehdy v Liberci v angažmá. A taky jsme chodili do Naivního divadla, kde dělají dodnes divadlo světových parametrů.

Na DAMU jste se dostala snadno a na první pokus?

Nebyla jsem na tom tak, že bych si nedovedla představit jinou profesi, ale po gymnáziu jsem si podala přihlášku a dopadlo to dobře. Byla jsem zvyklá hrát, máma učila na soukromém gymnáziu, kde jsem studovala, dramatickou výchovu, a se souborem, který na této bázi vznikl, jsme sjezdili Jiráskovy Hronovy, Šrámkovy Písky a podobně.

Jaké pedagogy jste zažila na DAMU?

Z herců Evu Salzmannovou a Borise Rösnera, byli jsme poslední ročník, který Boris dovedl k absolutoriu.

 

banner_predplatne_clanek

 

Vzpomínáte na něho?

Dodnes a velice často. Nejenom já. Slyším to od spousty lidí, i neherců, od všech, kteří se s ním setkali. Jsem v Národním divadle v angažmá se spolužákem Pavlem Baťkem, nedávno jsme si říkali, že na Borise velmi často myslíme, on byl velice živoucí, i při práci na roli nebo po představení mě dost často napadne, co by na to asi řekl. Nebo jak by se chechtal, když třeba vznikne v divadle nějaká hysterická situace. A Pavel na něho, myslím, vzpomíná i jako na chlapa, který ho formoval.

Kteří spolužáci s vámi v tom posledním Rösnerově ročníku byli?

Z těch, kteří se věnují divadlu, to jsou Zuzka Kajnarová, Anča Remková, Veronika Týcová, Zuzana Onufráková, již zmiňovaný Pavel, Dan Bambas a Mirek Hrabě. Petr Rakušan a Linda Burmeisterová, myslím, nejsou momentálně herecky aktivní.

Vy jste hned po absolutoriu získala angažmá v Národním divadle…

Nějak se to povedlo. Zní to banálně, dostala jsem nabídku a přijala ji.

S čím jste na naší první scéně začínala?

Už během studia jsem hrála v Brechtově DOBRÉM ČLOVĚKU ZE SEČUÁNU a dále ve hře ELDORÁDO současného německého dramatika Mariuse von Mayenburga. Pak jsem na větší role čekala, i když jsem nějaké přebírala po těhotných kolegyních. Pikantní je, že větší role začaly přicházet, až když jsem zase otěhotněla já, ale nemám si na co stěžovat.

 

borova2jpg.jpg
S Táňou Medveckou v inscenaci JAKO BŘITVA

 

 

Vzpomínám, že jste ve hře Toma Stopparda ARKÁDIE vytvořila roli mladé geniální matematičky. Pronikla jste nějak do této královské nauky nebo jste se jen naučila roli?

S matematikou nemám nic společného. Snažila jsem se téma pochopit, ale na úrovni zvládnutí role. Měla jsem tu inscenaci velice ráda, byl to můj první výrazný úkol v činohře Národního divadla.

Já jsem vám tu genialitu věřil…

No, teď se učím s dcerou ve druhé třídě matematiku jakoby znovu, to je úplně jiný postup, než jak to bylo ve škole vštěpováno nám, celé to staví na tautologickém myšlení, děti musí na všechno přijít samy. „Nechytám se“ při této metodě už ve druhé třídě!

Ještě než přejdeme k dalším vašim úkolům, jeden dotaz osobní. Životního partnera Miloslava Königa jste poznala ve škole?

Věděla jsem, že někdo takový existuje. Já pomalu končila, když on studovat začínal. Sblížili jsme se ovšem v Pekařově, což je vesnice v Sudetech. S režisérem Štěpánem Páclem a dramaturgyní Terezou Marečkovu, kteří stáli u zrodu divadelního spolku Masopust (Š. Pácl je teď v angažmá v Národním divadle, T. Marečková nadále „provozuje“ Masopust – pozn. aut.), jsme dělali pašije, které vznikly jako doprovodná akce při opravě tamní kaple. Bylo to dost romantické sblížení, hráli jsme ty pašije sami dva, navíc je to kraj, kde se Míla narodil. Bylo to jedinečné představení, všechno se dělo venku. Poutníci s knězem šli přírodou, a my jsme přecházeli po jednotlivých zastaveních s nimi a postupně celé pašije hráli. Na závěr se u kaple odehrálo Kristovo ukřižování. Vystupovali jsme jen my dva, postavy jsme odlišovali pouze barevnými šátky.

Znamená to, že váš budoucí muž hrál i Krista?

Krista ne, to byla loutka, ale o všechny ostatní mužské a ženské postavy jsme se podělili. Složili jsme si k tomu i hudbu, Tereza se Štěpánem napsali scénář. Hráli jsme tam pak ještě pár dalších představení.

 

 

Celý rozhovor si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 28. 3. 2017

 

 XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

XANTYPA 04/17 - výběr z článků

Video k dubnové Xantypě

Video k dubnové Xantypě





Podívejte se na obsah nové XANTYPY

Leoš Válka

Leoš Válka

V roce 1981 emigroval do Austrálie, kde založil několik společností specializovaných na stavby, interiérový design a development. Po návratu do Prahy inicioval a s finanční pomocí partnerů zrealizoval projekt výstavby největší soukromé výstavní instituce v České republice, která se zcela vymyká tradičnímu pojetí galerie. Je tedy zakladatel, navíc ředitel a předseda představenstva Centra současného umění DOX. Na základě nominace prezidenta Václava Havla za dlouhodobý přínos a zásluhy v oblasti výtvarného umění mu byla v roce 2011 udělena cena Ministerstva kultury ČR, letos ho ministr kultury ocenil titulem Mecenáš české kultury.

Zemřela zpěvačka Věra Špinarová.

Zemřela zpěvačka Věra Špinarová.

Nikdo tak nádherně nezazpíval a nezazpívá Jednoho dne se vrátíš z filmu Tenkrát na Západě jako ona.



Světla a stíny Kibery

Světla a stíny Kibery

Kibera v centru keňské Nairobi se pomalu probouzí k životu. Slunce už je na obloze pár hodin, ale tady vše začíná ožívat až kolem deváté. Za chvíli je všude rušno, otevírají se stovky místních krámků, každý nabízí své zboží či dovednosti. Tam šijí z barevných látek, jinde vaří ugali (typický pokrm z kukuřičné mouky, vody a soli), kadeřnice mají napilno, na úpravu vlasů si tu všichni potrpí, řemeslníci nabízejí své výrobky… Vše je prašné, špinavé a rychlé. Řidiči se vás snaží dostat do svých matatu, malých mikrobusů. V jazyce původních osídlenců znamená Kibera les nebo džungli. A slum svému pojmenování není nic dlužen. Je to obrovský pulsující organismus. Zvyknout si chce čas. Kontrast zdrcujících životních podmínek a milých lidí je velice silný.

Iggy Pop

Iggy Pop

Letošní sedmdesátník Iggy Pop svou tvorbou stále popírá označení, které by se vzhledem k jeho dlouhodobému působení na hudební scéně snadno nabízelo – hudební fosilie. Naznačují to ostatně také dvě přezdívky, kterými byl v médiích počastován: Kmotr punku a Rockový leguán. Svým životním stylem je často srovnáván s Jimem Morrisonem, frontmanem legendárních The Doors. Určitě je sbližuje jejich devastující životní styl, pijácké a drogové excesy, ale už v tom se jejich cesty brzy rozcházejí. O čtyři roky starší Jim se nedožil ani třiceti, kdežto Iggy působí na hudební scéně více než padesát let.

Indián Jano

Indián Jano

Paměť byla klíčovým tématem Jána Langoše, prvního federálního ministra vnitra po svobodných volbách, zakladatele slovenského Ústavu paměti národa a našeho kamaráda. Nepamatuji si žádného polistopadového politika (kromě Václava Havla), který by ve smyslu politického přemýšlení vzal do hry také naše srdce a naše duše. A přitom o ně jde především, je to základní výbava humanity každého společenství, ten nejjistější kompas jeho směřování. Osobního i společenského.

Miloslav kardinál Vlk

Miloslav kardinál Vlk

V sobotu 18. března zemřel po těžké nemoci ve čtyřiaosmdesáti letech bývalý pražský arcibiskup Miloslav kardinál Vlk. Nedlouho před svou smrtí poskytl Xantypě rozhovor, z něhož vybíráme několik jeho myšlenek.

Karel Jerie

Karel Jerie

Imaginativní svět Karla Jerie je plný lovců, superhrdinů, úklidových čet, dinosaurů i andělů. Většina z nich se během nadcházejícího měsíce zabydlí ve smíchovské Galerii Portheimka. Rozsáhlá retrospektivní výstava jednoho z nejvýraznějších současných výtvarníků a komiksových autorů se přitom vtěsná do dvou písmen: XL.

Editorial

Editorial

Vážení a milí, mám radost, že jsme uzavřeli spolupráci s Centrem současného umění DOX. Je to galerie mimořádná, za pár let existence si získala mezinárodní věhlas. Na ploše šesti tisíc metrů čtverečních pořádá významné světové výstavy, divadelní performance, vzdělávací pořady i další akce. A za tím vším stojí Leoš Válka, drobný muž s mohutnou vizí, kterého si velice vážím (a zdaleka nejen já). Emigroval, od roku 1981 žil v Austrálii, a po revoluci se světoběžník s mnoha zkušenostmi do Čech vrátil. Přeměnil starou fabriku v krásnou moderní architekturu, založil galerii a je jejím ředitelem. Dlouho o galerii snil, a dříve než DOX v pražských Holešovicích vybudoval, inspiroval se v nejslavnějších výstavních domech nejen v Evropě. Jak centrum vznikalo a jak se předtím vyvíjel dobrodružný život Leoše Války v emigraci, to se dozvíte v rozhovoru, který s ním vedla Magda Šebestová.

Psí záchranáři Jaroslava Sedláka

Psí záchranáři Jaroslava Sedláka

Jaroslav Sedlák je zakladatelem Jihočeské záchranné brigády kynologů. Se psy žije celý život a z několika vychoval psí záchranáře, kteří se specializují na hledání v sutinách a pod vodou, například na Lipenské přehradě.

Osobnosti - výběr z článků

Martina Špinková

Martina Špinková

Osmdesát procent lidí si přeje umřít doma, ve svém prostředí, kde jsou mu nablízku jeho nejbližší lidé, jeho pejsek, kočka… Splní se to jen asi čtyřem procentům. Martina Špinková už více než patnáct let pomáhá tento nepoměr změnit. Spoluzaložila domácí hospic Cesta domů, dlouho byla jeho ředitelkou a nyní se jako šéfredaktorka a ilustrátorka stejnojmenného nakladatelství prostřednictvím knížek snaží, aby téma smrti bylo přijímáno jako něco, co se osobně týká každého z nás.

Petr Koura

Petr Koura

Historik Petr Koura se zabývá dějinami 20. století, historii vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Je také ředitelem společnosti Collegium Bohemicum sídlící v Ústí nad Labem, zaměřené na historii česko-německých vztahů a na vybudování stálé expozice o dějinách Němců v českých zemích. Loni vyšla v nakladatelství Academia jeho kniha SWINGAŘI A POTÁPKY V PROTEKTORÁTNÍ NOCI, jež podrobně líčí mladický vzdor v dobách nacistického útlaku prostřednictvím západní hudby. „Je to první dílo, které se zasvěceně a se sympatií věnuje fenoménu, jenž byl za nacistické okupace a později v lidové demokracii jedním z nejzajímavějších a nejneprozkoumanějších výrazů odporu k ideologickým režimům v Evropě,“ napsal v předmluvě ke Kourově obsáhlé práci spisovatel Josef Škvorecký.

Pavel Fischer

Pavel Fischer

Pavel Fischer, kandidát na prezidenta. Především ale milující otec, který dal svým dětem přednost před kariérou. Opustil diplomacii, když mu umíral syn. Dnes o této smutné zkušenosti říká: „Stálo to za to.“ Silný příběh našeho bývalého velvyslance v Paříži je plný vrcholů a pádů – a slibuje, že rozumí lidem, kteří se ocitli na dně. Mohla by to být dobrá kvalifikace na prezidenta. A ono umět dokonale několik světových jazyků a mít dobré kontakty i v americkém Kongresu taky není k zahození.

Andrea Sedláčková

Andrea Sedláčková

Nová kniha Andrey Sedláčkové KAŽDÝ NĚCO TAJÍ je společenský román ze současnosti, který nás zavede do atraktivního prostředí filmových celebrit. Snad každý máme nějakého kostlivce ve skříni, a když je člověk navíc hvězda, jeho život se může stát pouhou hříčkou v rukou bezskrupulózního bulváru, který umně využívá nejnižších pudů všech, jejichž prázdné životy často plní. S Andreou Sedláčkovou, ženou mnoha talentů, jsem si chtěla povídat o její nové knize, ale nedalo mi to a nakonec jsme mluvily i o jejím dobrodružném životě, nikoliv nepodobném jednomu z jejích filmových scénářů…

Jiří Kratochvil

Jiří Kratochvil

Narodil se v Brně, kde se také odehrává většina jeho povídek a všechny jeho romány. Proč tato kulisa? „Brno je pro mě velice zvláštní město. A troufnu si tvrdit, že nejen pro mě. Není totiž náhodou, že právě v Brně se narodili dva největší spisovatelé druhé poloviny dvacátého století: Bohumil Hrabal a Milan Kundera,“ vysvětluje Jiří Kratochvil.

Jaroslav Plesl

Jaroslav Plesl

Domluvit si s pracovně velmi vytíženým hercem Dejvického divadla Jaroslavem Pleslem (*1974) čas na rozhovor není tak docela snadné, o to příjemnější je potom posezení se vstřícným, vtipným a prokazatelně empatickým umělcem.

Marie Curie-Skłodowska

Marie Curie-Skłodowska

Jako vůbec první ženě na světě jí byla v roce 1903 udělena Nobelova cena. Za fyziku. O osm let později k ní přibyla druhá, tentokrát za chemii. Pouze čtyři osobnosti se mohou honosit dvěma Nobelovými cenami, a jen jedna z nich je žena – Marie Curie-Skłodowska. Vědkyně, která obětavě pomáhala raněným během první světové války, se narodila před sto padesáti lety, 7. listopadu 1867.

Filip Barankiewicz

Filip Barankiewicz

Baletní soubor Národního divadla je největším a nejproslulejším tanečním tělesem v České republice, jehož založením (1883) vznikla souvislá vývojová tradice českého profesionálního tance. Prvním baletním mistrem byl Václav Reisinger, o sto let později Vlastimil Harapes a posledních patnáct let Petr Zuska. Po jeho ohlášeném odchodu se do výběrového řízení přihlásil i renomovaný polský tanečník Filip Barankiewicz, známý mimo jiné svojí brilantní klasickou výbavou.

Vzpomínání Michaely Bendové

Vzpomínání Michaely Bendové

Zavřu oči a vidím naše první setkání tak barvitě a živě, jako by to bylo včera. Do kavárny DISK na DAMU vchází žena, sněhobílé vlasy, velké oříškové oči. Je si vědoma každého svého kroku a cítí každé oko, které na ni pohlédne. Neznáme se, ale mám pocit, jako bych na ni čekala celý život. Když jsme se konečně našly, cítila jsem obrovskou úlevu a radost, že už nejsem sama a mám na světě někoho, kdo se na mě podívá a ví, a Miška Bendová vždycky ví! Otevřela mi srdce, umožnila mi dýchat a pomáhá mi splnit můj životní sen. Je to moje herecká maminka.

Jaroslav Hutka

Jaroslav Hutka

Jaroslav Hutka, známý folkový zpěvák a také jedna z prvních českých „mániček“, oslavil nedávno sedmdesátku. A také mu, vedle celé série archivních nahrávek, vyšlo zcela nové, aktuální album V ROZPITÝCH BARVÁCH, na němž představil tucet nových písní, zabývajících se tématy poněkud vážnějšími, než u něj bývá obvyklé. Parodie, humor, láska (skladba NEPŮJDU DO NEBE je jedinou výjimkou) a jinotaje se vytratily; převládají písně melancholické, hloubavé, zamyšleně hledající v nedávné i dávné české minulosti důvody současného stavu.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 04/17

XANTYPA XANTYPA 04/17

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 12/17

XANTYPA XANTYPA 12/17

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne