Josef Somr

Potlesk je pro mě, jako když si bouchnu šampaňské

Pro herectví Josefa Somra se nejvíce hodí přívlastek skromné. Je stejně skromné, jako je on sám. Když jsem ho před více než dvaceti lety oslovila s prosbou, že bych ráda natočila jeho portrét do cyklu GEN, skromně mne odmítl slovy: „Alenko, já si takový film nezasloužím, já se do něj nehodím. A dokud budu soudný, chci, aby se točilo jen se mnou, ne o mně. Až jednou soudný nebudu, ty mi slíbíš, že to nenatočíš…“ Nic jsem tehdy naštěstí neslíbila. A pan Somr je ve svých úctyhodných třiaosmdesáti letech víc než soudný. Tak jsme se konečně domluvili.

 

text Alena Činčerová, foto jiří skupien a vlado bohdan

 

somr1jpg.jpg
Josef Somr ve Vracově

 

Facka za Oscara
Nikdy nehrál mladíky. Vždycky, jak říká: „staré, křiváky, prostopášníky, holkaře…“ Když zazářil na stříbrném plátně ve své teprve druhé filmové roli v životě jako výpravčí Hubička v Menzelově OSTŘE SLEDOVANÝCH VLACÍCH, bylo mu pouhých třicet dva let. A hned si tak trochu ochutnal pocit, jaké je to získat Oscara! Pan Tomáš Somr, tatíček, jak ho dodnes Josef Somr krásně nazývá, však nesdílel názor Americké filmové akademie a po zhlédnutí filmu vlepil synovi facku! Taková ostuda to pro tatíčka byla! Sám byl železničářem a tento film považoval za absolutně potupný, rozčiloval se, že něco takového by se ve službě na dráze nemohlo stát! Razítkovat nahou zadnici mladinké kolegyni. Když to pak Josef Somr vyprávěl panu Hrabalovi, autorovi literární předlohy, ten se tomu smál.

Z Vracova přes Kyjov až do Brna
Josef Somr hrál s ochotníky v rodném Vracově na Moravském Slovácku od svých šestnácti let. Přesto na kariéru herce nepomýšlel. Spíš pošilhával po tatínkově profesi výpravčího, chodil za ním, uměl přehazovat hradla, moc se mu všecko kolem líbilo. Parní lokomotivy ho fascinovaly. Dokonce se přihlásil po maturitě, protože neměl z kádrových důvodů doporučení na vysokou školu, na vojenské železniční učiliště do Pardubic. Ale byl rád, že zkoušku neudělal. A když dostal písemně černé na bílém, že ho nepřijali, začal pošilhávat po divadle.
Na Klvaňovo gymnázium v Kyjově chodil od válečného roku 1944. Měl radši humanitní předměty, češtinu, dějepis, latinu. Matematika a deskriptivní geometrie, to pro něj byla černá můra. Strávil tu osm let, odmaturoval. Jeho bratr byl po únoru 1948 zatčen a jako mladistvý uvězněn na sedm měsíců. Tím se pochroumal i Josefův kádrový profil. Nedostal doporučení ke studiu na vysoké škole. Odmaturoval a začal pracovat ve Vracově v JZD jako údržbář, opravoval bedýnky, dělal pomocné práce. Smiřoval se pomalu s tím, že už to tak bude napořád.
V létě roku 1952 si s kamarádem Standou Chmelou vyjeli do Brna. Jen tak. Byli totiž „režisti“, měli režijní jízdenky na vlak. Bloumali po ulicích, taky Komenského náměstím kolem budovy JAMU, kde na dveřích oznamovali, že se budou dělat ještě dodatečné přijímací zkoušky v náhradním termínu. Standa zaběhl nahoru a přinesl přihlášky, které oba vyplnili na lavičce před školou. „A bylo vymalováno,“ vzpomíná Josef Somr. Když se doma přiznal, mamička se rozplakala a tatíček skřípěl zuby. Popadl syna a odvezl ho ke strýčkovi Lopraisovi, který byl katolickým farářem. Spoléhal na to, že kněz synovi domluví, že přece nemůže dělat něco tak nesprávného, jako je divadlo. S lehkými ženštinami a v nekulturním prostředí. Ale moudrý kněz řekl panu otci: „Tomášu, vždyť herec to je něco podobného, jako su já. Já taky mluvím k lidem a pomáhám jim a vysvětluju jim věci a dělám je lepšími. A to ten herec může dělat taky! Tak ho nech, když to chce dělat, ať to dělá…“ A pan Somr dodává: „A ještě mi k tomu přidal stokorunu. A bylo vymalováno podruhé. A tak jsem jel dělat přijímací zkoušky do Brna.“
Do Vracova se Josef Somr pořád rád vrací. To není jenom jazyková hříčka, po celý život je to tak. Koupil si tam i malinký domeček, aby měl při svých návratech kde přebývat. Žlutý, hezky opravený rodný domek stojí nedaleko. Do něj se na penzi vrátil Somrův mladší bratr Tomáš. Ve Vracově je i hřbitov, kde odpočívají rodiče a starší bratr Antonín, který tragicky zahynul. A hlavně je ve Vracově víno. Skvělé, na mnoha místech ve vinných sklípcích, skoro pod celým městečkem. Těžko sem zavítat jen na otočku.

 

somr3jpg.jpg
S Václavem Neckářem ve filmu Ostře sledovane vlaky, režie Jiří Menzel

 

 

JAMU
Na přijímací zkoušky si Josef Somr vybral něco z repertoáru ochotníků ve Vracově. Aby si trochu polepšil svůj polepený kádrový profil, zvolil monolog z Fadějevovy MLADÉ GARDY. Ve vlaku do Brna zjistil, že má ještě umět básničku, a tak se honem naučil cosi od S. K. Neumanna, co právě našel v novinách. Protože je Josef Somr z Moravského Slovácka, mluvil tehdy u zkoušek nářečím, kterým se mluvilo doma. Absurdní je, že členové brněnské přijímací komise (a Brno je opravdu taky na Moravě!) se mohli potrhat smíchy. Dodnes vzpomíná: „Nevím, jestli se jenom smáli, nebo vysmívali, ale bylo to pro ně pobavení, že jsem správnou češtinu ještě moc neovládal. I mi doteď v řeči zůstalo něco, ale snažím se…“ Jak byl před komisí rozrušený, zapomínal text. Předseda komise, profesor Pásek, zavolal posluchače z třetího ročníku, aby mladému adeptovi napovídal. Přišel takový veselý kudrnáč a napovídal asi takto: „Nic se neboj, vykašli se na to, to jsou taky jenom obyčejný lidi…“ Byl to Vladimír Menšík! Do konce života žertem Somrovi předhazoval, že nebýt jeho, na JAMU by se nedostal.
Hercem
Studia na JAMU dokončil Josef Somr v roce 1956. Na rozdíl od mnoha hereckých kolegů vůbec netoužil hrát v Praze. Cítil se být Moravákem, a tak byl rád, že první angažmá získal v Českém Těšíně. Pobyl tam dva roky, odehrál deset rolí, jezdil na zájezdy až dvacetkrát do měsíce. Na otázku, které období ze svého života by chtěl prožít ještě jednou, odpovídá bez váhání: „První angažmá v Těšíně.“ Tam také získal první vlastní byt, malou garsonku, tam za ním přijela i jeho novomanželka, spolužačka ze studií. Po dvou letech v Těšíně se oba vrátili do Brna, kde mu nabídli místo v souboru v Divadle bratří Mrštíků. Bydleli tehdy s ženou u jejích rodičů, což znamenalo konec mladého manželství. Josef Somr pak byl, jak říká, „na útěku“, přespával, kde se dalo. A tak, byť se kdysi dušoval, že do Čech nikdy nepůjde, přijal angažmá v Pardubicích. Tehdy tam hráli opravdu velké divadlo, mezi hvězdy souboru patřila třeba Jana Štěpánková a Blanka Bohdanová. S tou o mnoho let později uspořádali herecký koncert v pražské Viole. Představení THE GIN GAME mu přineslo Cenu Thálie v roce 2001. A do sbírky pak přibyly ještě další dvě.

 

somr2jpg.jpg

 

Herec s akcentem
Na pardubickém jevišti dále válčil se svým moravským přízvukem. A to tam přišel s pocitem, že jevištní řeč během studia dobře zvládl. Trpěl prý jako kůň. Naštěstí pro něj do Pardubic přišla Věra Galatíková, jejíž moravština byla mnohem robustnější. Zajímavé je, že Josef Somr dnes žádný přízvuk nemá, na rozdíl od mnoha Moravanů. A nejen dnes, i v jeho prvních filmech není po akcentu ani památky. Sám to ale popírá, tvrdí, že se nikdy pořádně mluvit nenaučil. On, který kromě skvělých rolí, které odehrál na prknech Činoherního klubu a Národního divadla, a stovek rolí televizních a filmových, stovek rolí v dabingu, on, jehož charismatický hlas zní z desítek audioknih, například z devatenácti CD s BIBLÍ, NOVÝM ZÁKONEM či z dvaceti CD slavné české klasiky – ŠVEJKA! Skromnosti, tvé jméno je Josef Somr.

 

somr4jpg.jpg
Poprask na laguně, Činoherní klub, režie Ladislav Smoček

 

 

Činoherní klub
V roce 1964 se přijel na Josefa Somra podívat do pardubického divadla Jan Kačer. Zakládali právě s Ladislavem Smočkem a Jaroslavem Vostrým v Praze nové divadlo, Činoherní klub. Chtěli tehdy dělat jinou činohru, než bylo dosud zvykem. Založenou na špičkových hercích, v intimním, téměř kontaktním prostředí. Kačer okamžitě věděl, že Josef Somr je terno. A tak si ho přivedl do nového ansámblu mezi další dnes už herecké velikány, jakými byli Josef Abrhám, Miroslav Macháček, Jiří Kodet, Jiří Zahajský, Vladimír Pucholt, Pavel Landovský, Jiří Hrzán. Začátky v Praze byly pro Somra krásné i krušné zároveň. Nikoho moc neznal, neměl kde bydlet. V Činoherním klubu bydlel tři roky v herecké šatně. V Praze zažil také 21. srpen 1968. Sovětské tanky, střelba, zničené Národní muzeum. To paradoxně způsobilo jeho emocionální příklon k matičce stověžaté. „Od doby, kdy jsem viděl rozstřílené Národní muzeum, jsem daleko větší Pražák. Předtím jsem byl hlavně Moravák. Vinou ,koloniální politiky‘, kterou jsme na Moravě dříve leckdy pociťovali, jsem byl k Praze nedůvěřivý…“

Národní divadlo
Činoherní klub upadl v normalizačním čase v nemilost. Postupně „byli odcházeni“ herci i režiséři. Byla tendence toto svobodomyslné divadlo zlikvidovat. Miroslav Macháček využil nabídky Národního divadla a v roce 1978 tam přesídlil. A prosadil i přestup Josefa Somra. A hned ho obsadil do role radního Buška v NAŠICH FURIANTECH, o rok později mu svěřil Maršála v Čapkově BÍLÉ NEMOCI. Na přechod z malinkého divadla na největší scénu Josef Somr doteď vzpomíná: „Nikdy nezapomenu na to, jak jsem se při prvním setkání s členy Národního divadla představoval každému jednotlivě. A když jsem přišel k panu Sovákovi, řekl mi: ‚Tak tě vítám do údolí umírajících slonů.‘“
Poslední inscenací v režii Miroslava Macháčka byl HAMLET. V něm si Josef Somr zahrál Hamletova strýce, bratrovraha Claudia. Ve zlaté kapličce strávil Josef Somr třiadvacet let. Tam vítal radostně i sametovou revoluci a návrat dramatika Václava Havla, jeho ZAHRADNÍ SLAVNOST.

 

banner_clanek

 

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 30. 5. 2017. Objednat si Xantypy můžete i zde

 

XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

 

Soubor ke stažení zde

XANTYPA 06/17 - výběr z článků

Mladé myanmarské maminky

Mladé myanmarské maminky

Osmnáctiletá Moo sedí na bambusové posteli v provizorní nemocnici v uprchlickém táboře v Thajsku a v náručí drží svou teprve pětidenní dcerku. Příliš nemluví, jen tiše, se sklopenou hlavou pozoruje svého novorozence. Možná přemýšlí o všech těch změnách, které se dějí, i o těch, které ji čekají.

Joan Baezová

Joan Baezová

Své pětasedmdesátiny v lednu 2016 oslavila Joan Baezová velkolepě. Na pódium v newyorském Beacon Theatre postupně pozvala Paula Simona, Davida Crosbyho, Emmylou Harrisovou, Judy Collinsovou a další zpěváky a hudebníky včetně svého syna Gabriela, hrajícího na perkuse. Byla to oslava folku v podání jeho slavných ikon i nastupujících umělců a pochopitelně hold spoluúčinkujících i přítomného publika jedné z jeho nejvýznamnějších osobností.

Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band

Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band

„Dnes je tomu již 20 let, co seržant Pepper naučil tuto kapelu hrát. Jednou byli v módě, jindy zase ne, ale zaručeně nás pobavili. Takže můžu vám představit ten spolek, který už znáte 20 let? Kapela Klubu osamělých srdcí seržanta Peppera.“

Mág litografie

Mág litografie

„Litografie jsou pro mne dotyky a vůně, potřeba soustředění, kouzlo zhotovení kresby a tisk, atmosféra dílny. Proces zrození! Vyžaduje vnitřní soustředění, trpělivost a zapálení pro věc. To vše se spojuje se spiritualitou techniky v omamný koktejl.“

Elim

Elim

Evropan míří na černý kontinent s představou všude přítomných slonů a za každým keřem ukrývajícím se lvem. Pak se dostane do oblasti, která spíše připomíná české louky, vinice, sady s jabloněmi a hrušněmi. Na chvíli zavřít oči a zapomenout na ten šílený let, řeknu si, že jsem někde u Mikulova a ne v Jižní Africe.

Video k červnové Xantypě

Video k červnové Xantypě





Podívejte se na obsah nové XANTYPY

Andrea Černá

Andrea Černá

Ačkoli být herečkou nebyl její vys­něný cíl a stalo se to víceméně náhodou, dnes by neměnila. Po devatenácti letech v Divadle J. K. Tyla v Plzni jako vyzrálá hereč­ka obohatila soubor pražského Di­vadla na Vinohradech. Kromě to­ho pracuje v rozhlase, televizi, zpívá, tančí, píše poezii. Andrea Černá se nebojí nových výzev, i když jejímu srdci nejblížší je přece jen stále divadlo pro jeho atmosféru.

Adam Chroust

Adam Chroust

„Pokud vám tisíc lidí řekne, že něco nedokážete, a vy se přesto rozhodnete danou věc zvládnout, rázem na jejich hlase nezáleží. Kromě touhy po dobrodružství ale musíte mít v srdci ještě něco: odvahu.“ To nenapsal žádný dobyvatel Everestu či objevitel pramenů Amazonky, ale osmadvacetiletý mladík, který sotva opustil vysokou školu. Kdyby i tzv. obyčejní lidé měli svůj erb, jistě by do něj Adam Chroust vložil právě tato dvě slova – dobrodružství a statečnost.

Bagetový král

Bagetový král

Příběh Petra Cichoně, zakladatele a majitele firem Crocodille a Bageterie Boulevard, by se dal označit jako americký sen v Čechách. Stojí za ním pečlivost, píle a trpělivost. Petr Cichoň začal jako brigádník v bistru s občerstvením na pražské Malé Straně a dnes mají jeho firmy přes miliardu obrat a zaměstnává přes tisíc zaměstanců.

Osobnosti - výběr z článků

Karen Blixenová a její skotští chrti

Karen Blixenová a její skotští chrti

Ač je to k nevíře, byl to právě Ernest Hemingway, nositel Nobelovy ceny za literaturu, vášnivý lovec a také legendární macho, kdo byl přesvědčen, že existuje jedna jediná bytost ženského pohlaví, která si Nobelovu cenu rovněž zaslouží – Karen Blixenová. A to přesto, že se tato autorka nikdy nesmířila s tradiční rolí žen. Spíše naopak: tato svérázná dcera dánského statkáře byla emancipovaná dávno předtím, než feministky začaly rovnoprávnost někdy až militantně prosazovat. Karen řídila kávovníkovou farmu v Africe, zacházela s puškou neméně suverénně než s perem, uměla vyprávět podivuhodné příběhy, pila whisky a chovala skotské chrty spřízněné s vlkodavy.

Dan Prokop

Dan Prokop

Je po volbách, ale emoce na sociálních sítích neopadávají. Je společnost opravdu tak rozdělená? Kdo za to může? Vesnice? Senioři? Sociolog Dan Prokop vnáší do debaty poněkud jiný pohled. „Nalháváme si, že v Česku neexistuje chudoba, přitom právě ona ohrožuje důvěru v demokracii. Sociální problémy, nerovnost šancí a omezená schopnost orientovat se v globálním světě se koncentrují do jedné části společnosti a vytvářejí tak ideální podhoubí pro populisty!“

Jenovéfa Boková

Jenovéfa Boková

Jenovéfa přiběhla na naši schůzku s malým zpožděním a prosvištěla kolem mne se sluchátky v uších tak rychle, že jsem ji musela dohnat a zastavit. Objednala si čokoládu – proti únavě jí to prý poradila lektorka jógy. Když jsem podotkla, že je taky dobrá na zlepšení nálady, zasmála se, pohodila vlasy a řekla: „To fakt nepotřebuju.“ Začátkem dubna jde do kin její zatím poslední film DO VĚTRU, který natočila s debutující režisérkou Sofií Šustkovou na řeckých ostrovech Sporady.

Milan Uhde

Milan Uhde

Známý dramatik Milan Uhde (*1936), jenž musel v době normalizace publikovat pod cizími jmény, např. BALADU PRO BANDITU, se po revoluci v roce 1989 velice politicky angažoval. Stal se předsedou parlamentu a potom ministrem kultury. Nyní již spíše odpočívá, ale stále velice aktivně. Zatím poslední knihou, která mu vyšla, jsou vlastní paměti s titulem ROZPOMÍNKY. CO NA SEBE VÍM (2013). Moc se nešetřil.

Jean-Paul Belmondo

Jean-Paul Belmondo

Spolu s Alainem Delonem je nejznámějším francouzským hercem uplynulého půlstoletí. Letos v dubnu mu bude sotva uvěřitelných pětaosmdesát. Patří k hvězdám, jež by podle klasických představ o mužské kráse neměly mít šanci na úspěch. Se svým rozpláclým nosem, vyzývavým úsměvem a klukovským šarmem se však JEAN-PAUL BELMONDO prosadil jako nový typ hrdiny. Stalo se tak paradoxně nikoli v zábavném, ale v „artovém“ filmu.

Idealista Marek Hilšer

Idealista Marek Hilšer

Do prezidentské kampaně šel prakticky bez peněz. Přesto se mu podařilo dostat na svou stranu téměř půl milionu voličů. To ho přimělo k rozhodnutí ucházet se poté alespoň o post senátora.

Sir Ringo Starr

Sir Ringo Starr

V polovině září minulého roku představil Ringo Starr své zbrusu nové, celkově už devatenácté sólové album. U příležitosti oslav nového roku mu pak britská královna Alžběta II. udělila „za službu hudbě“ Řád britského impéria té úrovně, která ho opravňuje používat titul sir. Stalo se tak zhruba dvacet let poté, co byl takto poctěn jeho blízký hudební souputník Paul McCartney. V červnu Ringa přivítáme u nás v Kongresovém centru na koncertě s jeho All- -Starr Bandem. Stále slušné životní tempo a úctyhodná kariéra kluka ze skromných poměrů, jehož život visel v raném dětství doslova na vlásku. Bubenická legenda z neméně legendární skupiny The Beatles se letos v červenci dožívá 78 let.

Jan Marek

Jan Marek

Když nastupoval šestačtyřicetiletý MUDr. Jan Marek koncem června roku 2005 do letadla směřujícího do Londýna, nechával za sebou kariéru úspěšného lékaře v Dětském kardiocentru v Motole, profesní přátelství na celý život, své pacienty a Prahu. Rodinný život rozdělil mezi Londýn a Prahu. Manželka Daniela, také dětská lékařka, a sedmnáctiletý syn Lukáš, student gymnázia, souhlasili.

Vladivojna La Chia

Vladivojna La Chia

Je originální českou výtvarnicí, spisovatelkou, textařkou a muzikantkou, originální má i jméno. Vladivojna La Chia. Vězte ale, že je pravé, žádný pseudonym. Má ho po předcích. Bavili jsme se spolu nejen o její hudbě k filmu 8 HLAV ŠÍLENSTVÍ.

Marek Daniel

Marek Daniel

Jeho nejznámější role není ani divadelní, ani filmová, široká veřejnost totiž zná především jeho alter ego – Tondu Blaníka – ze satirického seriálu KANCELÁŘ BLANÍK, který vzniká pro internetovou televizi Stream.cz a v minulém roce za něj dokonce jeho tvůrci získali Českého lva. Byl však také Emilem Vrbatou v Najbrtově PROTEKTOROVI, Václavem Havlem v seriálu ČESKÉ STOLETÍ, fotografem Eadweardem Muybridgem v inscenaci Laterny magiky, hostuje v Divadle Kalich a na dalších scénách. Mám však neodbytný pocit, že v očích veřejnosti je to prostě Tonda Blaník…

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 06/17

XANTYPA XANTYPA 06/17

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 03/18

XANTYPA XANTYPA 03/18

Obsah vydání

Inzerce
predplatne