Řek Zorba z Rejvízu

Sotiris Joanidis

Jako černý drahokam je do klínu Jeseníků vsazeno temné jezero, podle pověstí prý spojené s mořem. Kolem se zvedají stromy staré jako svět. A rejvízská rašelina omamně voní. V mlze u jezera téměř nelze rozeznat postavu muže, pro něhož má toto bájné místo zvláštní význam.

text Milan Švihálek, foto rodinný archiv S. Joanidise 

 

sotirisjpg.jpg

 

„Začínal jsem jako dřevorubec, ale krása přírody mi nic neříkala. Byla pro mě jen zdrojem obživy. Naštěstí je příroda moudřejší než já a zvolna se mi zadřela pod kůži. Tolik poezie, co v ní je, nelze nemilovat. Dnes si bez přírody nedovedu představit ani sebe, ani své blízké. Chtěl bych být v příštím životě stromem, květinou, keřem nebo jen rašelinou,“ vyznává se muž, jenž se narodil pod prozářenou řeckou oblohou a cestou spletitého osudu se ocitl v zemi, o níž jako malý chlapec nikdy neslyšel.
Stranou hlavní cesty stojí uprostřed nejvýše položené obce ve Slezsku hospoda, která nesla za starých časů název Zum Seehierten (U Jezerního pastýře). Počátek má už v roce 1795 a dnes se jmenuje Penzion Rejvíz. Místní hospodský se tu pietně stará o kuriozitu, která je obdivována všemi, kteří přijíždějí do zdejšího kraje. Jsou to židle se zadními opěradly v podobě portrétů štamgastů, kteří U Jezerního pastýře vysedávali před devadesáti lety. Nynější majitel ctí tradici a zasadil se o to, aby na talentované bratry Braunerovy, tímto neobvyklým způsobem zpodobivší své sousedy, navázali současní řezbáři. A tak jsou dnes ve výčepu k vidění i židle s tvářemi současných obyvatel Rejvízu. Včetně kníraté tváře téměř osmdesátiletého „českého“ Řeka Sotirise Joanidise.

Zrozen horami
Sotirovi rodiče byli zemědělci, pracovali v lese nebo zajížděli za obživou do vnitrozemí jako zedníci. Vesnice Glikoneri, v níž žili od počátku 20. století a byli přesvědčeni, že ji nikdy neopustí, leží v pohoří Gramos u řecko-albánské hranice. Ves byla po staletí přístupná jen pěšky nebo na oslu. „V roce 1946, za občanské války, se Glikoneri stala velitelskou základnou partyzánů a můj táta byl povýšen na kapitána. Sloužil u zdravotní služby. Soudy ho kvůli tomu v nepřítomnosti odsoudily k trestu smrti.“
Řecká občanská válka byla přímým dědictvím Jaltské konference. Sotir, v roce 1946 sedmiletý, nemohl nic vědět o tom, že zástupce britského premiéra Churchilla podstrčil ještě před začátkem oficiálního jednání v jednom z krymských paláců ministrovi zahraničních věcí SSSR Molotovovi papírek, na němž bylo načmáráno několik čísel – procentní vyjádření vlivu mocností na budoucí politické uspořádání v osvobozených zemích. „My devadesát procent, vy deset,“ navrhli Britové dělení vlivu v Řecku. Když si prý Molotov postěžoval Stalinovi, že přece nelze Evropu dělit škrtem pera, sovětský vůdce prohlásil: „Toho si nevšímej, to se nějak vyřeší.“
Řekové německé okupanty nenáviděli. Když ale byli nacisté v závěru druhé světové války z Peloponésu vyhnáni, vylodili se na pobřeží britští výsadkáři, kteří měli v úmyslu podpořit z káhirského exilu se navrátivší vládu vedenou premiérem Papandreem. Levicoví Řekové to považovali za další okupaci. Jejich ozbrojenou silou se již v průběhu války stala tzv. ELAS, Národní osvobozenecká armáda. Britové však byli rozhodnuti nevzdat se svého vlivu a spojili se s vládními oddíly. Řecké hory se tudíž staly dějištěm občanské války, v níž stál bratr proti bratrovi. V průběhu tří následujících let bylo na obou stranách zabito na padesát tisíc lidí.
Pro osmiletého kluka je vůně střelného prachu vzrušující. „Od rána jsem se toulal vesnicí a doma se ukázal jen občas. Věčně jsem byl mezi bojovníky, kteří mě brali na ramena a různě se mnou skotačili. Byl jsem uličník k pohledání a máma si se mnou nevěděla rady. Můj nejsilnější zážitek z dětství je střílení v noci světelnými náboji.“ Klukovské hry na vojáky však brzy skončily, protože vládní vojska začala partyzány decimovat. Situace se stávala čím dál bezvýchodnější, protože Moskva se neodvažovala do konfliktu zasáhnout. Partyzáni se rozhodli odvést ještě před koncem občanské války z horských oblastí všechny děti od tří do šestnácti let.

 

banner_clanek

 

Exodus
„Přestože jsem byl dareba věčně utíkající z domu, při loučení s plačící mámou, která zůstávala ve vesnici, se mi roztřásla kolena. Sotva jsme se vydali k albánské hranici, začala nás v noci bombardovat vládní letadla. Vedle mě to zabilo moji pětiletou sestřenici, kterou ještě za tmy dospělý doprovod pohřbil. Na hrůzu té noci nikdy nezapomenu.“
Poté, co vyděšené děti překonaly pohraniční hory a dorazily do Albánie, byly na nějaký čas ubytovány ve městě Körce (řecky Korica). Tady zůstaly několik měsíců, a pak byly naloženy na náklaďáky dodané organizací UNRRA. Některé děti viděly automobil poprvé v životě.
„Pod plachtou nás bylo namačkáno kolem čtyřiceti dětí a jeden dospělý. Po několika minutách se jízda proměnila v prašnou, naftou smrdící pouť do pekla. Auto na kamenité silnici strašlivě drkotalo a my jsme zvraceli jako o závod. Řidič měl příkaz jet co nejrychleji. Ani dospělý průvodce nedokázal auto zastavit. Byli jsme šťastní, když večer náklaďák zastavil u jakési školy. Jakž takž nás ošetřili, každému dali čaj a kus chleba s marmeládou. Konečně jsme se mohli vyspat. Druhý den už nikdo nechtěl do auta nastoupit. Já jsem stále zvracel. Když kvečeru náklaďák opět zastavil, byl jsem v bezvědomí. Naštěstí přivolali jugoslávského partyzánského lékaře, který mě probudil. Ještě po dvaceti letech jsem měl vždycky při jízdě autobusem nebo nákladním autem nucení na zvracení. Napříč Jugoslávií jsme se kodrcali tři dny. Teprve na maďarské hranici jsme nasedli na vlak, který po delší době zastavil v jakémsi neznámém městě. Že jsme v Československu, jsme nevěděli.“

 

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 27. 6. 2017. Objednat si Xantypy můžete i zde

 

XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

 

XANTYPA 078/17 - výběr z článků

Soňa & Zuzana Norisovy

Soňa & Zuzana Norisovy

Jedna se chtěla stát zdravotní sestrou, druhá řeholní. Nakonec však sestry Norisovy žijí tak, jak jim předpověděla je­jich babička.

Nádraží Liège-Guillemins

Nádraží Liège-Guillemins

Ať si to uvědomujeme, či nikoli, architektura ovlivňuje naše životy. Jsou stavby, kolem nichž projdeme bez povšimnutí, jiné nás pro změnu mohou rozčílit. Naštěstí existují i taková architektonická díla, která nás osloví, něčím nezachytitelným přitáhnou naši pozornost a pak promluví naléhavým hlasem k našemu nitru. Takovou stavbou je bezesporu i vlakové nádraží v belgickém Liège (Lutychu), jejímž autorem je španělský architekt Santiago Calatrava.

V krajině lovců mamutů

V krajině lovců mamutů

Pálava – pahorky porostlé vinicemi, kamenné zříceniny na temenech kopců, útulné uličky s vinnými sklepy, a to vše pod sytě modrým nebem. Toskánsko severně od Alp. Místo, které nesporně má genia loci. Tento kout jižní Moravy se před třiceti tisíci lety stal domovem lovců mamutů. Archeologické nálezy z Dolních Věstonic a Pavlova z období gravettienu patří dnes mezi světové unikáty nevyčíslitelné kulturní hodnoty.

Harvey Keitel

Harvey Keitel

Americký herec Harvey Keitel navštívil karlovarský filmový festival už dvakrát. Podruhé předloni, kdy tu uvedl Sorrentinovo podobenství MLÁDÍ (2015) o dvou stárnoucích umělcích, kteří rekapitulují své životy v mondénním sanatoriu. Představitele drsňáků i bohorovných snílků jsem pozoroval na závěrečném večírku v hotelu Pupp. Spokojeně seděl v křesle a s pýchou v očích sledoval, jak se jeho manželka vlní na parketu. Působil šťastně, jako pravý opak bezradného filmaře, kterého zosobnil v Sorrentinově filmu.

Dědkovské rady

Dědkovské rady

Jsou lidé, kteří sbírají léčivé byliny a suší si je pro zdraví vlastní osoby a svých blízkých. Já sbírám léčivé rady, které ale nechci sušit jen pro sebe, nýbrž se hodlám o ně podělit s vámi, milé čtenářky a milí čtenáři.

Bohové a ornamenty Jana Hachrana

Bohové a ornamenty Jana Hachrana

Jan Hachran je mladý umělec a výtvarník, jehož tvorba vychází zejména z mystiky a mytologie. Jedná se o jakousi kombinaci ornamentů, květin a symbolů, které se proplétají s dávnými bohy, bohyněmi, svatými i jinými mytickými postavami. Toto pojetí označuje jako magický ornamentalismus a jeho hlavní inspirací jsou velcí umělci secese.

Zdeňka Žádníková Volencová

Zdeňka Žádníková Volencová

Zdeňka Žádníková Volencová je nejen herečka Dejvického divadla, ale i moderátorka, recitátorka, spisovatelka, flétnistka, ředitelka nadačního fondu. Především je ovšem matka čtyř dětí. Jak vidíte, nespokojí se s málem.

Kateřina Veselá

Kateřina Veselá

MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D., žena, která pomohla za svůj dosavadní život přivést na svět přes dva tisíce dětí. Vlastní má dvě – dceru a syna. Každodenně se snaží plnit sny mnoha párům, kterým příroda neposkytla štěstí mít dítě přirozenou cestou. Když se rozhodovala, co bude v životě dělat, snila o tom, že bude úspěšnou novinářkou či dokumentaristkou. Život jí však ukázal jinou cestu, po které se rozhodla nakonec jít. Dnes vlastní jednu z největších reprodukčních klinik v Česku, brněnskou Repromedu. Jaké to je žít ve světě pipet, zkumavek, plnit lidem sny a kam směřuje dnešní reprodukční medicína, tak i na to jsme jí zeptali.

Ladislav Smoček

Ladislav Smoček

Poněkud záhadná postava dramatika, scenáristy a režiséra židovského původu Lea Birinského a jeho hra z roku 1912 o psychopatologii revolucionářství a vyžírkovství mocných vyvolala už podruhé zájem režiséra Ladislava Smočka. Na scéně pražského Činoherního klubu s hereckým ansámblem, jenž tvoří Petr Nárožný, Marika Procházková, Ondřej Vetchý, Pavel Kikinčuk, Dana Černá, Jaromír Dulava, Honza Hájek, Vladimír Kratina, Stanislav Zindulka či Nela Boudová, rozehrál šarádu blbosti a velikášství, při níž člověk chvílemi neví, může-li se jen úlevně smát, anebo se má zase začít strachovat. Neboť hrabivost je věčná a lidská hloupost nekonečná.

Tomáš Šebek

Tomáš Šebek

Letos v březnu se český chirurg Tomáš Šebek vrátil již z páté mise mezinárodní organizace Lékaři bez hranic. Své zkušenosti se zachraňováním lidských životů v mnohdy drastických podmínkách popsal se skromností i humorem sobě vlastním ve dvou úspěšných knihách. Třetí by měla vyjít letos na podzim.

Osobnosti - výběr z článků

Soulová královna

Soulová královna

O jejím hlase se prý hitmaker Burt Bacharach vyjádřil, že působí jako miniaturní loď ve skleněné láhvi. Během své kariéry se vší poctou vplula do síně slávy, sklidila ovace a pět Grammy, byla na vrcholu mezinárodních žebříčků a prodala přes sto milionů svých alb. I když má Dionne právo na vzpomínání, stále jsou pro ni důležitější živé koncerty a publikum. I proto 14. září vystoupí v Praze.

Ústavní soudkyně Kateřina Šimáčková

Ústavní soudkyně Kateřina Šimáčková

Právo může potrestat ničemu, ale nikdy nevytvoří světce nebo hrdinu… Krom toho aktuální právní provoz je často velmi vzdálen tomu, aby se zabýval otázkami sociální spravedlnosti nebo lidských práv.

Fotograf Alan Pajer slaví 70

Fotograf Alan Pajer slaví 70

Známe se mnoho let, respektive víme o sobě. Formovaly nás stejné události, podobné zážitky i názory, a tak vím, že Alan Pajer byl a stále je naprosto výjimečný fotograf i člověk. Ovládá skvěle svoji profesi, které vtiskl punc originality, a v soukromí nikdy nesklonil hlavu. Navíc má v sobě nepřehlédnutelnou noblesu. Vydělovala ho z šedi socialistické minulosti a nyní sice z pestré, ale bohužel velice vulgární současnosti.

Rockový bůh Robert Plant

Rockový bůh Robert Plant

Robert Plant, jedna z ikon hardrocko­vého kvasu přelomu 60. a 70. let mi­nulého století a také majitel silného a oduševnělého tenorového vokálu, který se stal poznávacím znamením legendárních Led Zeppelin, se letos v srpnu dožívá sedmdesáti let. Časopis Hit Parader, zaměřený na heavy metal, ho v roce 2006 prohlásil za nejlepšího metalového zpěváka všech dob (mimochodem druhou příčku obsadil Rob Halford ze skupiny Judas Priest); o pět let později ho publicisté z jiného renomovaného hudebního periodika Rolling Stone vyhodnotili jako nejlepšího rockového zpěváka. To už ovšem Plant, aby se vymanil z identity stále vzývaných Led Zeppelin, působil jako osobitý a odvážně experimentující sólista. Nositel řádu Britského imperia – spolu s kolegy Pagem a Jonesem uvedený v roce 1995 do Síně slávy rock’n’rollu – toužil po dráze rockového zpěváka už od mládí. Díky svému talentu, tvrdošíjnosti a zarputilosti si tento sen splnil, ovšem nebyla to cesta nijak přímočará.

Kovy - mladý a vlivný

Kovy - mladý a vlivný

Jedenadvacetiletý Karel Kovy Kovář byl loni vyhlášen ča­sopisem Forbes sedmnáctým nejvlivnějším Čechem na so­ciál­ních sítích. V té době byl také vybrán televizí Euronews, aby jako jeden ze tří evropských youtuberů (a první Čech vůbec) absolvoval interview s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem.

Barbora Hrzánová a Radek Holub

Barbora Hrzánová a Radek Holub

Nejen pouhý časopisecký rozhovor, ale snad celý seriál by mohl vzniknout, když takhle odpoledne zasednete s Bárou a Radkem v příjemné zahrádce. Rané odpoledne se pomalu mění v pozdní, slunce se kloní k západu a řeč jde o všem možném. Od zážitků divadelních po studentské, od historek z dětství po ty o dětech, od domácích zvířat po domácí práce. Plzeňské na chvíli zhořkne na jazyku, když dojde na politiky a úředníky, ale nálada se opět vrátí, jen co se začnete dohadovat, který z příběhů kresleného Čtyřlístku byl ten nejlepší a zda byl Čtyřlístek lepší než příběhy kocoura Vavřince nebo naopak. Ale protože léto je v plném proudu, mluví se především o něm.

Onkogynekolog David Cibula

Onkogynekolog David Cibula

Onkogynekolog David Cibula býval nejmladším profesorem ve svém oboru v Čechách. Zabývá se klinickým výzkumem, tedy jakýmsi mostem mezi vědou a léčbou v běžné praxi. Snaží se o to, aby se zahraniční pracoviště přidávala k českým projektům.

Viliam Dočolomanský

Viliam Dočolomanský

Před šestnácti lety založil dnes už kultovní divadelně experimentální seskupení Farma v jeskyni, pro které vytváří mnohovrstevnaté scénické kompozice na pomezí pohybového divadla, hudby a videa. Fascinuje ho tajemství a s ním skupiny na okraji mainstreamu: emigranti, senioři, aktivisté nebo mladí lidé, které postihl fenomén známý pod japonským termínem hikikomori. Lidským bytostem, jež ztrácejí schopnost komunikovat s okolním prostředím, se umělecký šéf a režisér, pražský Slovák Viliam Dočolomanský věnuje v inscenaci ODTRŽENÍ. Po jednom jejím uvedení v pražském Centru současného umění DOX vznikl tento rozhovor.

Jak jsem potkal a fotografoval  Jana Zrzavého

Jak jsem potkal a fotografoval Jana Zrzavého

Občas se někdo, kdo vidí některý z mých portrétů výtvarníků nebo spisovatelů, zeptá, jak jsem se k tak slavné osobnosti, jako je třeba Jan Zrzavý, dostal. Často se mi chce odpovědět podobně, jako to kdysi udělal jeden ze slavných herců Národního divadla, když mu jakási redaktorka položila „rafinovanou“ otázku: „Mistře, jak jste se dostal do Národního divadla?“ A Mistr odvětil: „To bylo jednoduché, paninko, dvaadvacítkou od Sv. Ludmily přímo do divadla!“ Já bych mohl odpovědět, že jsem šel od Hradu po Zámeckých schodech a tam jsem vešel do domu č. 6, vystoupal po prošlapaných schodech do druhého patra, zazvonil na zvonek a… a hned jsme u jedné fotografie.

Jiří Suchý

Jiří Suchý

Koncem června udělí Nadace Český literární fond ve spolupráci s Nadáním Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových Jiřímu Suchému (* 1. 10. 1931) cenu Ars longa za trvalý přínos české kultuře. Básník, textař, prozaik, dramatik, scenárista, zpěvák, herec, divadelní a filmový režisér a výtvarník ji obdrží mj. za loňskou knihu filozofických a teologických úvah KLAUN SI POVÍDÁ S BOHEM, v níž se střetá dvojí pojetí životního pocitu a názoru. Klaunství, zosobnění nevážnosti a humorného zpochybnění jeví se tu jako nadosobní vodítko světem ustálených dogmat, návod na to, jak neustrnout, myslet a tvořit stále vlastní hlavou a citem. Možná tu vznikl jakýsi klaunský testament? A kdo je to vlastně klaun? Nemusel se k tomu pojmu i sám Jiří Suchý dost složitě propracovat?

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 078/17

XANTYPA XANTYPA 078/17

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 078/2018

XANTYPA XANTYPA 078/2018

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne