Výstava SAMUELA PAUČO

NA KONCI SVĚTA MÍRNĚ DOPRAVA

Samuel Paučo (1986) je absolventem Fakulty výtvarných umění v Brně (ateliér Martina Mainera). Více než deset let působil jako pedagog – byl odborným asistentem v ateliéru Martina Mainera na Akademii výtvarných umění v Praze, dříve také na FAVU. Věnuje se převážně klasické malbě, ovšem s konceptuálními přesahy. Za svou tvorbu byl několikrát nominován na prestižní ocenění (ESSL Award, NG 333). Na výstavě v Nové galerii představí svou práci za poslední dva roky.

  potopa042jpg.jpgpotopa076jpg.jpg

Samuel Paučo patří k nepřehlédnutelným osobnostem nejmladší generace pohybující se na poli současné malby. Svým tvůrčím názorem nezapře své generační zakotvení projevující se zejména ve zpochybňování tradičních konceptů a postupů malby. Není to skepse vůči malbě jako takové – naopak, Paučo stále zůstává bytostným malířem – jedná se spíše o  potřebu uvažovat za její konvenční limity. Přestože je jeho hlavním vyjadřovacím prostředkem abstraktní malba, hledá inspiraci v realitě přírodního světa a na jeho práce se tak lze dívat i prizmatem klasické kategorie krajinářství.

Paučo se ale v žádném případě nespokojuje s prvoplánovými mimetickými kvalitami zobrazení, spíše hledá cestu k reinterpretaci předmětnosti, a to nejen ryze malířskými, ale současně i konceptuálními prostředky, jejichž pomocí si osvojuje okolní svět.

Krajinná kulisa s dřevěnou architekturou v rozkladu, občas až takřka s oživlými konstrukcemi, může společně s názvem působit postapokalypticky a i přes užitý kolorit vlastně i znepokojivě, jednoznačný záměr to ale není. Jde spíše o jakési nazírání za oponu, do neznáma, za hranice... podobně jako
v zóně Stalkera, kde nic není jako se zdá na první pohled
,“ popisuje své nejnovější obrazy Paučo.

 

symbol01jpg.jpg

 

Dá se říci, že jeho specifickým přístupem je křehké balancování mezi tradicí a inovací. „Paučo postupně dospívá k sebevědomému malířskému stylu, který osciluje mezi vitalitou expresivního malířského gesta, jímž zachovává kontinuitu s klasickou malbou, a jeho ukotvením v soudobém diskurzu konceptuálního způsobu uvažování,“ dodává historička a teoretička umění Kaliopi Chamonikola.

4. 10. – 15. 11. 2018

vernisáž: 4. 10. 2018 od 19 hodin

Nová galerie, Balbínova 26, Praha

Aktuální vydání
XANTYPA 12/2018

XANTYPA XANTYPA 12/2018

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne